Samenwerken met professionals
Dit thema behandelt onderwerpen zoals het versterken van de kennis van professionals over eHealth, het samenwerken met experts en kennisinstellingen, het betrekken van diverse disciplines en het enthousiasmeren van mensen voor samenwerking tussen verschillende professionals.
Samenwerken
✘ Werkt niet
Een gebrek aan kennis over eHealth-interventies bij de doelgroep bij professionals
Professionals zijn niet altijd volledig op de hoogte van de componenten die de bruikbaarheid van eHealth-interventies voor mensen met een lager opleidings- en/of inkomensniveau vergroten. Dit kan de ontwikkeling ervan belemmeren.
-
Onderzoek naar eHealth voor mensen met lager opleidings- en/of inkomensniveau is beperkt, waardoor er gebrek is aan wetenschappelijk bewijs over welke componenten (zoals gedragsveranderingsmethoden) effectief zijn in eHealth-interventies (Al-Dhahir et al., 2023).
✔ Werkt wel
Werk samen met experts uit diverse disciplines bij het ontwikkelen van de eHealth-interventie
Door samen te werken met deskundigen en kennisinstituten op gespecialiseerd in de doelgroep en met verschillende disciplines, kun je de ontwikkeling en aansluiting van een eHealth-interventie bevorderen.
-
Een multidisciplinair team bestaande uit onderzoekers, gezondheidsprofessionals, inhoudsexperts en ontwerpers kan de eHealth-interventie afstemmen op de doelgroep. Dit doen zij door de benaderingswijze, timing en het gebruik van de interventie te bepalen en hun kennis en expertise te integreren.
-
Nederland heeft een aantal instituten die veel samenwerken met groepen mensen met een lager opleidings- en/of inkomensniveau:
• Pharos is een instantie die in het algemeen veel kennis heeft over de verschillende subgroepen met mensen met een lager opleidings- en/of inkomensniveau.
• National eHealth Living Lab (NeLL) heeft zowel wetenschappelijke als praktische kennis over deze doelgroep, als het gaat om het ontwikkelen van eHealth.
• Onderzoeksinstituut IVO doet onder andere veel onderzoek naar de doelgroep en dan specifiek rokers binnen de doelgroep.
• Stichting ABC verzorgt onder andere voorlichting en testpanels voor gemeenten en organisaties over begrijpelijke communicatie.
• Stichting Lezen en Schrijven ondersteunt zo veel mogelijk mensen en organisaties om aan de slag te kunnen met lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden.
Enthousiasmeren
✘ Werkt niet
Een gebrek aan input vanuit professionals
Sommige professionals hebben weinig vertrouwen in de ontwikkeling van eHealth-interventies voor de doelgroep.
-
Veel gezondheidsprofessionals kunnen als eHealth minder geschikt beschouwen voor de doelgroep vanwege hun beperkte digitale vaardigheden (R van der Vaart et al., 2022).
✔ Werkt wel
Enthousiasmeer de professionals over eHealth
Zorg ervoor dat professionals (zoals managers en zorgverleners) enthousiast worden over eHealth en de kansen die ze biedt.
-
Als eHealth voordeel biedt voor professionals of een herkenbaar probleem oplost, zijn ze eerder geneigd om tijd (en geld) te investeren in de ontwikkeling van eHealth-interventies.
-
• Probeer te ontdekken wat professionals motiveert en betrek ze op deze manier bij het ontwikkelingsproces. Achterhaal bijvoorbeeld misvattingen en andere ruis en luister goed waarom ze niet willen deelnemen.
• Zorg ervoor dat de professional met wie je wilt samenwerken begrijpt dat zijn of haar enthousiasme bijdraagt aan het enthousiasmeren van de doelgroep voor het gebruik van de eHealth-interventie en de ontwikkeling ervan. Zorgvoorbeter.nl biedt enkele tips om zorgverleners te motiveren om zich meer in te zetten voor eHealth.
• In het interview over zelfmanagementprojecten bij het Stedelijk Gebied Eindhoven, geven Vincent Gerris, manager IT-ontwikkeling, en Mariëlle Nellen, manager strategische ontwikkeling, voorbeelden over de manier waarop eHealth een toegevoegde waarde kan hebben voor patiënt en zorgverlener.
✔ Werkt wel
Samenwerken met verschillende professionals
Vanaf het begin van het project samenwerken met verschillende professionals (zoals beleidsmakers en gezondheidsprofessionals), om ervoor te zorgen dat diverse behoeften van alle betrokken partijen worden meegenomen.
-
Door samen mét verschillende professionals (zoals zorgverleners) te ontwikkelen in plaats van vóór hen, worden hun behoeften en uitdagingen geïdentificeerd. Dit draagt bij aan een grotere acceptatie onder professionals.