Deelname aan de eHealth interventie verbeteren
Dit thema behandelt manieren om de doelgroep te motiveren eHealth-interventies te gebruiken.
Doelgroepbetrokkenheid
✘ Werkt niet
De doelgroep ziet geen voordelen van de (eHealth) interventie
De doelgroep ziet de voordelen van deelname aan een eHealth-interventie niet.
-
Wanneer de eHealth-interventie niet aansluit bij de behoeften en het dagelijkse leven van de doelgroep, zal ze minder gemotiveerd zijn om deel te nemen.
✔ Werkt wel
Motiveer de doelgroep om de eHealth-interventie te gebruiken
De doelgroep motiveren deel te nemen aan de eHealth-interventie door hen in te laten zien dat deelname belangrijk voor hen is.
-
Door de waarde van de interventie duidelijk te maken aan de doelgroep, kun je hun betrokkenheid en motivatie om deel te nemen en de interventie vol te houden versterken.
-
• Soms is verbetering van de gezondheid niet de meest vanzelfsprekende insteek voor de doelgroep. Door breder te denken of je boodschap en uitleg anders te verwoorden, kun je de doelgroep beter bereiken (Al-Dhahir, 2022). Bijvoorbeeld bij traditionele gezondheidsboodschappen over groenten en fruit kun je de nadruk leggen op de betaalbaarheid en veelzijdigheid hiervan, wat wellicht beter aansluit bij de prioriteiten en interesses van de doelgroep.
• Maak gebruik van goede, overtuigende communicatie over de meerwaarde van de eHealth-interventie. Dit kun je bijvoorbeeld doen door eerst goed vooronderzoek te doen naar de belangrijkste motieven voor gebruik van een eHealth-interventie bij jouw doelgroep (Al-Dhahir, 2022).
• Ambassadeurs inzetten om de eHealth-interventies aan de man te brengen. Ambassadeurs zijn professionals of vrijwilligers die in contact staan met de doelgroep, zoals een huisarts, praktijkverpleegkundige, etc. (Faber et al., 2021; Stuber et al., 2020; Troelstra et al., 2020).
• Houd er rekening mee dat de doelgroep andere problemen voorrang geeft boven gezondheidsproblemen (Al-Dhahir et al., 2022).
• Het is belangrijk om eerst een band te creëren voor je verder gaat met wat je van hen verwacht, zoals het aanbieden van een informatiebrief voor deelname.
✔ Werkt wel
Betrek de omgeving van de doelgroep bij de interventie
Betrek de sociale omgeving van de doelgroep bij de eHealth-interventie om deelname te verbeteren
-
Diverse studies laten zien dat sociale steun het interventiegebruik door de doelgroep bevordert.
-
• Betrek familie en vrienden bij de interventie. Zij kunnen helpen bij het overbruggen van communicatiebarrières en ondersteuning en aanmoediging bieden.
• Maak gebruik van peer groups. Het opzetten van groepen waarin mensen met vergelijkbare ervaringen en uitdagingen elkaar kunnen ontmoeten, kan de interventie aantrekkelijker maken en ondersteuning bieden.
✔ Werkt wel
Beloon de doelgroep
De doelgroep belonen om deelname aan de eHealth-interventie te stimuleren is kan het verschil maken.
-
Er zijn aanwijzingen dat beloningen (zoals financiële prikkels) de doelgroep kunnen stimuleren om mee te doen (Troelstra et al., 2020).
-
• Zie de tips in de ontwikkelingsfase over beloningen.
Doelgroepgerichte interventie
✘ Werkt niet
De inhoud van de interventie is niet afgestemd op de doelgroep
De inhoud van de eHealth-interventie kan onvoldoende aansluiten bij de dagelijkse situatie van de doelgroep. Hierdoor bereikt de interventie hen vaak niet.
-
Mensen zijn zich vaak wel bewust van hun ongezonde leefstijl, maar willen ook genieten van het leven. Dit kan leiden tot situaties waarin gezond leven voor sommigen voelt als een beperking. Hierdoor ontbreekt de motivatie om mee te doen aan de interventie (Heutink et al., 2010; O’Connor et al., 2016; Ronteltap et al., 2022).
✔ Werkt wel
Laat de interventie aansluiten bij de doelgroep.
Wanneer de eHealth-interventie aansluit bij de mogelijke dagelijkse problemen die de doelgroep ervaart (zoals werkloosheid, huisvestingsproblematiek of gebrek aan opvang voor kinderen), voelt ze zich meer gemotiveerd om mee te doen.
-
Een aanzienlijk gedeelte van de doelgroep heeft minder geld te besteden, wat een drempel kan zijn bij het heroverwegen van de levensstijl. Verder blijkt uit de literatuur dat mensen in armoede vaak weinig controle over hun leven ervaren, doordat zij steeds moeten reageren op ad hoc problemen. Zij ervaren weinig ruimte om vooruit te denken en/of te plannen (Laan et al., 2020).
-
• Wil je je interventies beter laten aansluiten bij de doelgroep? Raadpleeg dan de tips onder 'gebruiksvriendelijkheid' voor meer informatie.
• Om te begrijpen wat het betekent om in armoede te leven, bekijk één van deze filmpjes.
• Wil je meer kennis vergaren over het betrekken van kwetsbare inwoners met een migratieachtergrond? Lees dan het nieuwe rapport van CEPHIR. Dit rapport biedt veel ervaringen vanuit de wetenschap, de doelgroep en professionals.