De eHealth-interventie geschikt maken voor de doelgroep
Dit thema behandelt manieren om ervoor te zorgen dat de doelgroep de eHealth-interventie ook daadwerkelijk kan gebruiken.
Leefwereld van gebruiker
✘ Werkt niet
De interventie sluit onvoldoende aan bij de behoeften van de doelgroep
De meeste mensen uit de doelgroep hebben andere prioriteiten dan deelname aan eHealth-interventies. Hierdoor zullen ze deze waarschijnlijk niet altijd op de juiste manier gebruiken.
-
Mensen weten vaak wel dat ze ongezond leven, maar willen ook genieten. Dus steken ze misschien toch een sigaret op, om met stress om te gaan, of halen ze even snel fastfood voor het diner. Als ze zich op een gezond leven moeten richten kan dat voor sommigen voelen als een beperking of als een bevestiging van hun falen (Heutink et al., 2010; Ronteltap et al., 2022; O'Connor et al., 2016).
✔ Werkt wel
sluit aan bij de belevingswereld en behoeften van de doelgroep
Wanneer de eHealth-interventie aansluit bij de behoeften, wensen en routines van de doelgroep, is de kans op succesvol gebruik groter.
-
Een aanzienlijk deel van de doelgroep kampt met tegenslagen in het leven, zoals financiële druk. De focus ligt dan op het oplossen van directe problemen en niet op een gezond leven. Juist dat maakt dat mensen die in armoede leven een grotere kans hebben op gezondheidsproblemen, vaak versterkt door een gebrek aan controle over hun leven (Van der Laan et al., 2021).
-
• Probeer het gevoel van controle bij de doelgroep te vergroten door te werken aan een positiever zelfbeeld en vaardigheden die hen meer macht geven over hun leven.
• Lees meer over deze psychologische processen in het document ‘Van overleven naar leven’. Mensen in armoede ervaren vaak een gebrek aan controle over hun leven en hebben een externe locus of control. Ze hebben het idee dat alles hen overkomt. Dit leidt tot gevoelens van machteloosheid en het idee dat hun acties weinig effect hebben. Daarnaast kan armoede het zelfbeeld van mensen negatief beïnvloeden, omdat ze afhankelijk zijn van hulpverleners en instellingen en weinig grip hebben op hun situatie.
• Om de financiële drempel voor de doelgroep te verlagen, kun je hen een korting of een betalingsregeling bieden. Ook kan het helpen om de doelgroep te betrekken bij het ontwerp en de implementatie van de maatregelen. Door hen in staat te stellen controle te hebben over hun situatie, verminder je hun gevoel van machteloosheid.
• Zorg ervoor dat je al in de ontwikkelingsfase aandacht besteedt aan de manier waarop je de interventie laat aansluiten bij de doelgroep. Voor meer informatie zie het tekstdeel ‘ontwikkelingsfase’.
• De Atlas van Afgehaakt Nederland verkent hoe maatschappelijke verschillen tussen mensen neerslaan op de ‘electorale kaart’ van Nederland. Het laat zien hoe verschillen in opleidingsniveau, inkomen en gezondheid zich vertalen naar sociaal-culturele voorkeuren en politieke keuzes. Het kan helpen om beter inzicht te krijgen in de doelgroep om zo interventies beter te laten aansluiten op hun behoeften.
eHealth interesse
"Ik heb geen zin om mij druk te maken over mijn gezondheid. Misschien is het wel lekker makkelijk zoals ik leef" - KarinMiddelen van de gebruiker
✘ Werkt niet
Gebrek aan financiële middelen bij de doelgroep
Niet iedereen in de doelgroep heeft de financiële middelen om de eHealth-interventie te kunnen blijven gebruiken.
-
Wanneer een eigen bijdrage wordt gevraagd voor het gebruiken van de eHealth-interventie, kan dit voor veel mensen een drempel zijn. Ook hebben ze niet altijd goede devices, zoals tablets of laptops, tot hun beschikking (Kaihlanen et al., 2022).
✔ Werkt wel
Maak eHealth devices beschikbaar voor de doelgroep
Wanneer de doelgroep een eHealth-device, zoals een smartphone, tot haar beschikking krijgt, heeft ze direct toegang tot de interventie.
-
Het beschikbaar stellen van apparaten aan mensen die ze niet kunnen betalen, is in eerste instantie een investering. Op de lange termijn bespaar je zo kosten, omdat een gezondere leefwijze toekomstige ziekenhuisopnames voorkomt en je zo de gezondheidszorg toegankelijker maakt (Rahimi et al., 2019).
-
• Zorg ervoor dat de eHealth-interventie op de devices werkt die de doelgroep het meest gebruikt. Bekijk voor inspiratie de website van het Hart Long Centrum Leiden, dat ‘The Box’ heeft ontwikkeld: een pakket met apparaten dat patiënten de mogelijkheid biedt om thuis via een smartphone of tablet metingen te doen.
• Bedenk vooraf of de doelgroep extra middelen moet aanschaffen voor de interventie, zoals sportkleding, apparatuur of nicotinevervangers. Schat in hoe de doelgroep daarmee om zou gaan.
• Inventariseer binnen de gemeente of het project/de interventie in aanmerking komt voor extra ondersteuning, zoals het beschikbaar maken van digitale middelen.