De doelgroep vinden
In dit thema behandelen we verschillende onderwerpen, zoals het gebruik van instanties of andere deskundigen en het inzetten van sleutelfiguren om de doelgroep te vinden.
Benaderen van doelgroep
✘ Werkt niet
Onbekendheid met het dagelijks leven van de doelgroep
Niet weten waar de potentiële doelgroep regelmatig komt.
-
Mogelijk heeft niet elke professional kennis van de potentiële doelgroep, waardoor ze niet weet waar deze doelgroep te vinden is. Bovendien heeft niet elke professional de tijd om uit te zoeken waar de potentiële doelgroep zich bevindt.
✔ Werkt wel
Gebruik de expertise van instanties om de doelgroep te bereiken
Gebruikmaken van de expertise van instanties of eHealth-deskundigen die ervaring hebben met (het bereiken van) de doelgroep.
-
Door gebruik te maken van deze expertise kun je je doelgroep bereiken.
-
• Wist je dat veel onderzoeksteams binnen de Nederlandse universiteiten en instituten onderzoek doen naar mensen met een lager educatieniveau? Denk hierbij aan het Erasmus MC, de Universiteit Leiden, de Technische Universiteit Delft, de Open Universiteit en het RIVM. Neem contact met hen op om meer kennis te vergaren over jouw doelgroep!
• Nederland beschikt over diverse organisaties die nauw samenwerken met doelgroepen met lage educatie- en inkomensniveaus. Raadpleeg hun aanbevelingen in de ontwikkelingsfase voor een gerichte aanpak.
• Er zijn een aantal wetenschappelijke artikelen en rapporten gepubliceerd over het bereiken van mensen met een lagere SEP. Hieronder een lijstje van deze publicaties:
✔ Werkt wel
Bezoek ontmoetingsplaatsen van de doelgroep
Gebruikmaken van ontmoetingsplaatsen van de doelgroep om haar te bereiken, zoals buurthuizen, supermarkten, schuldhulpverleningsinstanties en huisartsen.
-
Door de juiste locaties te bezoeken kun je de doelgroep eenvoudiger vinden.
-
• Bezoek zelf de locatie en vraag face-to-face wat er mogelijk is. Leg de personen die je kunnen helpen de doelgroep te bereiken uit wat de bedoeling is. Geef bijvoorbeeld een persoonlijke presentatie op een patiëntenbijeenkomst om mensen te werven.
• Je kunt proberen de doelgroep te vinden via instanties die veel contact met ze hebben, zoals WMO Radar en DOCK.
✔ Werkt wel
Zet sleutelfiguren voor de doelgroep in
Sleutelfiguren, zoals ervaringsdeskundigen of lotgenoten inzetten kan helpen de potentiële doelgroep te bereiken.
-
Mensen die je project kennen en er enthousiast over zijn, kun je inzetten om de potentiële doelgroep te vinden. Het inzetten van een persoon met een bekend gezicht en een vergelijkbare achtergrond kan helpen bij de werving van de potentiële doelgroep (Troelstra et al., 2020).
-
• Zorg dat de mensen die je wilt bereiken de sleutelfiguren vertrouwen.
• Bepaal van tevoren de rollen van de sleutelfiguren in de praktijk. Hierbij valt te denken aan een voorbeeldfunctie, voorlichter, verbinder, vertaler, etc.
• Op Pharos vind je welke sleutelfiguren bij jou in de buurt actief zijn en hoe je met hen in contact kunt komen.
• Wil je hulp bij het inzetten van sleutelfiguren, neem dan contact op met Pharos.
✘ Werkt niet
Tussenpersonen en professionals zijn terughoudend
Soms zijn tussenpersonen (zoals gezondheidsprofessionals of medewerkers van buurthuizen) terughoudend in het benaderen van de doelgroep, omdat ze de groep niet willen stigmatiseren en overbelasten.
-
Het is mogelijk dat bepaalde instanties (zoals buurthuizen) niet willen meewerken omdat ze het een ‘te negatief’ onderwerp vinden.
✔ Werkt wel
Werk samen met diverse disciplines
Samenwerken met verschillende disciplines kan helpen om de aansluiting van een eHealth-interventie te bevorderen.
-
Door samen te werken met een team van verschillende disciplines, zoals onderzoekers, gezondheidsprofessionals, inhoudelijke experts op het gebied van gezondheid en (eHealth) designers, kunnen de kennis en expertise van deze disciplines worden benut om de eHealth-interventie passend te maken voor mensen met een lager opleidings- en/of
-
• Werk samen met zorgprofessionals of medewerkers van buurthuizen om deelname aan het onderzoek of de interventie te stimuleren. Deze tussenpersonen hebben al een vertrouwensrelatie met de doelgroep, maar kunnen soms onzeker zijn over hoe ze het onderzoek of de interventie moeten uitleggen. Laat de tussenpersoon daarom het voortouw nemen en vraag hen om toestemming van de persoon voordat je verder gaat met het uitleggen van het onderzoek of de interventie.