Gebruiksvriendelijkheid
Dit thema behandelt onderwerpen die te maken hebben met de gebruiksvriendelijkheid van de eHealth-interventie.
Technische ondersteuning
✘ Werkt niet
De interventie bevat te veel technische uitdagingen voor de doelgroep
Sommige mensen uit de doelgroep ervaren technische problemen bij het gebruik van technologie, zoals een smartphone of pc. Hierdoor is de kans groter dat ze hun deelname aan de eHealth-interventie voortijdig beëindigen.
-
eHealth-interventies die ontworpen zijn voor gebruikers met goede digitale vaardigheden, kunnen juist problemen veroorzaken voor gebruikers met beperkte digitale vaardigheden (Al-Dhahir et al., 2021).
✔ Werkt wel
Bied gebruikers technische ondersteuning
Wanneer je de gebruikers technische ondersteuning biedt bij het installeren en gebruiken van de eHealth-interventie, stimuleer je een blijvend gebruik ervan.
-
Met technische ondersteuning kun je gebruikers direct helpen wanneer ze problemen ervaren bij het gebruik van de eHealth-interventie. Zo voorkom je dat mensen met beperkte digitale, gezondheids- en taalvaardigheden afhaken (Kaihlanen et al., 2022).
eHealth vaardigheden
"Ik ben bang dat het mij niet gaat lukken eHealth te begrijpen of te gebruiken. Ik wil het wel proberen, maar ik ben atechnisch" - Paul (64)Gezondheidsvaardigheden
✘ Werkt niet
De doelgroep heeft onvoldoende gezondheidsvaardigheden
Laagopgeleide mensen en mensen met een lager inkomen haken eerder af bij eHealth-interventies wanneer deze niet aansluiten bij hun gezondheidsvaardigheden.
-
Sommige professionals zijn zich niet bewust van de grootte van de groep mensen die moeite heeft met het vinden, begrijpen en toepassen van de informatie die in de medische wereld en dus ook eHealth-interventies wordt gepresenteerd.
✔ Werkt wel
Combineer eHealth met face-to-face begeleiding
Een combinatie van de eHealth-interventie met face-to-face begeleiding door een coach of praktijkondersteuner kan de doelgroep stimuleren de interventie te blijven gebruiken.
-
Een combinatie van de eHealth-interventie met face-to-face begeleiding door een coach of praktijkondersteuner kan de doelgroep stimuleren de interventie te blijven gebruiken (Al-Dhahir et al., 2021).
-
• Inventariseer met gebruikers uit de doelgroep en professionals hoe zij de blended care vorm willen geven. Zo combineer je face to face begeleiding met de online onderdelen. Zo kun je goed aansluiten bij wat de doelgroep prettig vindt. Een goed voorbeeld is de Stopcoach app (gebruiken van een app én persoonlijke begeleiding). MiGuide is een voorbeeld van een blended-care diabetes app die patiënten ondersteunt bij het managen van hun ziekte en zorgverleners voorziet van gegevens om de behandeling te optimaliseren.
• Kijk ter inspiratie hoe andere interventies het doen, zoals Minddistrict, BENEFIT interventie (hartrevalidatie, zoals fysiotherapie op locatie, online platform). N.B.: deze interventies zijn niet specifiek ontwikkeld voor de doelgroep met een laag opleidings- of inkomensniveau.
✔ Werkt wel
Communiceer op eenvoudige wijze met de doelgroep over gezondheid
Met eenvoudige communicatie kun je de eHealth-interventie beter laten aansluiten bij de gezondheidsvaardigheden van de doelgroep.
-
Eenvoudige communicatie maakt de interventie toegankelijker voor mensen uit de doelgroep die niet vertrouwd zijn met technologie of gezondheidszorgterminologie. Zo kunnen meer mensen beter omgaan met hun gezondheid (Ronteltap et al., 2020).
-
• In de factsheet van Stichting Lezen en Schrijven worden tips en richtlijnen gegeven voor eenvoudig taalgebruik, zowel in vorm als voor beeldgebruik. Ook worden voorbeelden gegeven van verschillende taalniveaus. Voor een voorbeeld van een app die simpele communicatie gebruikt voor diabetespatiënten, zie MiGuide.
• De Nielsen Norman Group en de Got-It checklist geven een aantal tips over hoe je de laaggeletterde doelgroep kunt helpen bij het lezen van een tekst, zoals het vermijden van bewegende tekst, prioriteit aanbrengen in informatie en het vereenvoudigen van de navigatie.
Gebruiksgemak
✘ Werkt niet
De eHealth interventie is te complex
Sommige eHealth-interventies kunnen voor gebruikers uit de doelgroep te technisch of te complex zijn. Dit komt het gebruik niet ten goede.
-
Sommige eHealth-interventies zijn ongeschikt voor gebruikers uit de doelgroep met beperkte digitale en gezondheidsvaardigheden. Wanneer de interventie te ingewikkeld is, heeft de doelgroep moeite met het gebruik ervan. Hierdoor is de kans groot dat ze afhaakt.
✔ Werkt wel
Optimaliseer het gebruiksgemak voor de doelgroep
Maak eHealth-interventies eenvoudig in gebruik, om deelname te bevorderen.
-
Studies tonen aan dat een gebruiksvriendelijke eHealth-interventie kan bijdragen aan een langer en doeltreffender gebruik ervan.
-
- Wil je weten hoe je eenvoudige eHealth-interventies kunt ontwikkelen, raadpleeg dan de toolkit van designkit.org die ontwikkeld is om het leven van kwetsbare groepen te verbeteren. De kit is speciaal voor beginnende eHealth-ontwikkelaars.
- Verbeter de gebruiksvriendelijkheid van je interface door rekening te houden met rules-of-thumb voor user interface design.
- Usability.gov beschikt over een uitgebreide handleiding voor usability design. Klik hier voor de pdf.