Gebruiksvriendelijkheid

Dit thema behandelt onderwerpen die te maken hebben met de gebruiksvriendelijkheid van de eHealth-interventie.

Technische ondersteuning

✘ Werkt niet

De interventie bevat te veel technische uitdagingen voor de doelgroep

Sommige mensen uit de doelgroep ervaren technische problemen bij het gebruik van technologie, zoals een smartphone of pc.  Hierdoor is de kans groter dat ze hun deelname aan de eHealth-interventie voortijdig beëindigen.

 Werkt wel

Bied gebruikers technische ondersteuning

Wanneer je de gebruikers technische ondersteuning biedt bij het installeren en gebruiken van de eHealth-interventie, stimuleer je een blijvend gebruik ervan.

Gebruikers perspectief

eHealth vaardigheden

"Ik ben bang dat het mij niet gaat lukken eHealth te begrijpen of te gebruiken. Ik wil het wel proberen, maar ik ben atechnisch" - Paul (64)

Gezondheidsvaardigheden

✘ Werkt niet

De doelgroep heeft onvoldoende gezondheidsvaardigheden

Laagopgeleide mensen en mensen met een lager inkomen haken eerder af bij eHealth-interventies wanneer  deze niet aansluiten bij hun gezondheidsvaardigheden.

 Werkt wel

Combineer eHealth met face-to-face begeleiding

Een combinatie van de eHealth-interventie met face-to-face begeleiding door een coach of praktijkondersteuner kan de doelgroep stimuleren de interventie te blijven gebruiken.

 Werkt wel

Communiceer op eenvoudige wijze met de doelgroep over gezondheid

Met eenvoudige communicatie kun je de eHealth-interventie beter laten aansluiten bij de gezondheidsvaardigheden van de doelgroep.

Gebruiksgemak

✘ Werkt niet

De eHealth interventie is te complex

Sommige eHealth-interventies kunnen voor gebruikers uit de doelgroep te technisch of te complex zijn. Dit komt het gebruik niet ten goede.

 Werkt wel

Optimaliseer het gebruiksgemak voor de doelgroep

Maak eHealth-interventies eenvoudig in gebruik, om deelname te bevorderen.