Samen met de doelgroep evalueren
Dit thema behandelt verschillende onderwerpen rondom het evalueren met de doelgroep, zoals het vroegtijdig betrekken van verschillende groepen, het geven van feedback en het belonen van de doelgroep.
Terugkoppeling aan deelnemers
✘ Werkt niet
Er is geen terugkoppeling naar de deelnemers
Bij veel evaluaties krijgen de deelnemers achteraf geen terugkoppeling over de evaluatie. Zo weten ze niet of en hoe hun feedback is gebruikt.
-
Mensen willen graag weten of wat ze hebben gedaan waardevol is geweest. Ze willen serieus worden genomen. Als ze het gevoel hebben dat er niets met hun feedback of deelname gebeurt, zullen ze de volgende keer minder geneigd zijn om mee te doen.
✔ Werkt wel
Geef de deelnemers een terugkoppeling na afloop
Na de evaluatie implementeer je de verbeteringen op basis van de belangrijkste feedbackresultaten. Vervolgens deel je met de deelnemers wat je hebt verbeterd naar aanleiding van hun feedback.
-
Duidelijke communicatie (en dus feedback na deelname) kan leiden tot een hogere acceptatie en betrokkenheid door de doelgroep. Dat vergroot de kansen op succes van der interventie.
-
• Informeer mensen mondeling of schriftelijk over wat er met hun feedback is gebeurd.
• Ga zitten met je team en deel de feedback die je hebt verzameld. Zo kun je gezamenlijk de vervolgstappen vaststellen.
• Bepaal van tevoren wat jullie verwachtingen zijn; niet alle wensen van de deelnemers kunnen worden gehonoreerd. Kijk dus waar ruimte zit.
• Raadpleeg de Designkit website en Got-It voor meer tips over het integreren van feedback.
Evaluatie ervaring
✘ Werkt niet
Uitval van de doelgroep
Wanneer veel gebruikers uit de doelgroep uitvallen of afhaken, heeft dat een negatieve invloed op het evaluatieproces.
-
Een hoge uitval van gebruikers gaat ten koste van het evaluatieproces. Met minder deelnemers krijg je tenslotte minder of onbetrouwbare feedback.
✔ Werkt wel
Zorg voor een positieve ervaring voor de doelgroep.
Creëer een aangenaam evaluatieproces voor de doelgroep.
-
Wanneer de evaluatie prettig verloopt én de deelnemers het gevoel hebben dat ze écht wat kunnen betekenen, zorgt dat ervoor dat ze graag zullen blijven deelnemen. Bovendien zullen ze dan ook meer gemotiveerd zijn om deel te nemen aan de volgende evaluatiemomenten.
-
• Zorg ervoor dat je mogelijke belemmeringen wegneemt (afstand, kosten, taal, tijd).
• Ga naar je doelgroep toe in plaats van hen naar jou te laten komen.
• Zorg voor eten en drinken en creëer een ontspannen en informele sfeer.
✔ Werkt wel
Beloon de doelgroep
Bedank de deelnemers met een passende beloning.
-
Het geven van beloningen kan de deelnemers motiveren om mee te doen. Het laat je waardering voor hun tijd en moeite zien én ze doen ‘het’ ergens voor.
-
• Zie de tips die we hebben vermeld in de ontwikkelingsfase.
• Vergeet niet om de mensen die hebben geholpen bij het organiseren van de evaluatie ook te belonen.
✔ Werkt wel
Betrek de verschillende groepen vroegtijdig bij het proces
Voor een effectieve evaluatie van de eHealth-interventie is het goed om de doelgroep en professionals al in een vroeg stadium bij het proces te betrekken.
-
Wanneer je tussentijdse evaluaties gebruikt tijdens het ontwikkelen van de interventie kun je voortdurend rekening blijven houden met de gebruiker. Daardoor sluit de eHealth-interventie goed aan bij de doelgroep.
-
• Benader de doelgroep op een persoonlijke manier en geef haar het gevoel dat ze echt bijdraagt. Gebruik een persoonlijke toon in je communicatie en probeer een band op te bouwen met de deelnemers. Wees transparant en eerlijk over de doelen van de studie en de plannen voor de verzamelde data.
• Respecteer de privacy van de deelnemers.
• Bied begeleiding en duidelijke instructies aan de doelgroep, ongeacht de evaluatiemethoden die je gebruikt.
• Leg aan de doelgroep uit wat het belang van hun deelname is. Geef als voorbeeld dat ze ervoor zorgen dat de buurt veiliger wordt voor hun kinderen, dat ze een bijdrage leveren aan … etc. Zo voelen ze zich meer betrokken bij de evaluatie én uiteindelijk de interventie.
Inclusieve benadering
✘ Werkt niet
Er vanuit gaan dat de doelgroep deelname aan de evaluatie niet relevant vindt
Wanneer professionals denken dat mensen met een lagere SEP de deelname aan het evaluatieonderzoek zien als weinig relevant voor hen, sluit je de doelgroep al meteen uit van het onderzoek.
-
Sommige professionals denken dat de doelgroep problemen ervaart, die hen ervan weerhouden om deel te nemen aan evaluatieonderzoek.
✔ Werkt wel
Leer de doelgroep kennen
Leer de doelgroep beter kennen, zodat je kunt aansluiten op hun belevingswereld.
-
Door de doelgroep goed te leren kennen, kun je achterhalen wat een belemmering zou kunnen zijn voor deelname aan evaluatieonderzoeken én hoe je hierop in kunt spelen.
-
• (Diepte)interviews kunnen een effectieve manier zijn om informatie over de behoeften en motivatie van de doelgroep te verkrijgen.
• Action- of community-based participatory research kan ook helpen het vertrouwen te winnen van de deelnemers en hen beter te leren kennen (Faber et al., 2021).
• Laat je ook informeren door bestaande literatuur over de doelgroep. Bekijk video`s of webinars om praktische kennis te verkrijgen over de doelgroep en de methoden die je wilt gebruiken.