Minder vliegen moet. Vliegen klimaatneutraal maken ook.
Klimaatverandering is onze realiteit. En hoewel de luchtvaart veel bijdraagt aan welzijn en welvaart van mensen over de hele wereld, draagt het bij aan deze klimaatverandering. Zo vaak en zo ver vliegen als we nu doen: dat is simpelweg niet meer houdbaar. We moeten met ons allen veel bewuster kiezen. Is het echt nodig om deze reis te maken? Wat is dan de meest milieuvriendelijke manier van vervoer?
Tegelijkertijd is de reële verwachting dat er wereldwijd niet minder, maar juist veel meer mensen gaan vliegen. Dat komt omdat er wereldwijd steeds meer mensen welvarend genoeg zijn om te kunnen reizen. Om die reden moeten we volop inzetten op het zo klimaatneutraal mogelijk maken van de luchtvaart.
Aan de TU Delft zijn we ervan overtuigd dat we met kennis, technologie, innovatie en een nieuwe generatie luchtvaartingenieurs een grote bijdrage kunnen leveren aan een klimaatneutrale luchtvaart in 2050 of eerder. Om de juiste innovaties te ontwikkelen en deze ook snel ingevoerd te krijgen, werken we samen met andere kennisinstellingen en met bedrijven uit onder meer de luchtvaartsector en de maakindustrie. Op deze manier dragen wij eraan bij dat de luchtvaart ook voor toekomstige generaties de wereld kan blijven verbinden.
Henri Werij
Decaan faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek TU Delft
Hoe werkt de TU Delft aan het verduurzamen van de luchtvaart?
Duurzame luchtvaart projecten
Samenwerkingen
Met veel partijen hebben we onze krachten gebundeld om een belangrijke bijdrage te leveren aan aan het klimaatneutraal maken van de luchtvaart. Hier is een overzicht van enkele van onze belangrijkste samenwerkingen.
Onderweg naar een groenere toekomst met duurzame luchtvaart
Je kunt een fantastisch, duurzaam vliegtuig bouwen. Maar als er geen vliegveld is waar het kan tanken, omdat het op waterstof vliegt, dan zal het niet gebruikt worden. Dan heb je een museumstuk gecreëerd. Het hele systeem moet dus aangepakt. En er is haast geboden: de efficiëntie van de (Europese) luchtvaartsector moet flink omhoog, gezien de C02-neutrale doelstellingen voor 2050.
Wat is er nodig om duurzame luchtvaart te realiseren? Hoe kunnen we die innovatie versnellen? En wat kunnen we doen voor de bestaande vloot vliegtuigen? In deze Pioneering Tech video geven Rinze Benedictus (Professor Aerospace Materials & Structural Integrity) en Marios Kotsonis (Professor Flow Control) antwoord.