Samenwerking met Embraer wint von Kármán Award for International Cooperation in Aeronautics

Nieuws - 07 oktober 2024

Op 12 september werd tijdens de ICAS-conferentie in Florence de internationaal gerenommeerde von Kármán Award for International Cooperation in Aeronautics uitgereikt aan het Aeroelastic Tailoring Project onder leiding van Embraer. De groep van Roeland De Breuker bij Aerospace Structures and Materials is partner in dit project dat nieuwe technologie en innovaties bedenkt voor lichtgewicht composiet vliegtuigvleugels.

Foto: Melike Nikbay

Het project Aeroelastic Tailoring brengt een diverse groep internationaal erkende partners met expertise in een groot aantal disciplines in vliegtuigvleugelontwerp samen in een uniek soort samenwerking. Het project wordt geleid door Pedro Higino Cabral, de hoofdingenieur R&D bij Embraer. Wat het project uniek maakt, is dat het fundamenteel en toegepast onderzoek op het gebied van aëro-elastiek in composiet vliegtuigvleugelontwerp samenbrengt. Het project heeft 13 internationale partners - die veel aspecten van luchtvaartwetenschap en -technologie bestrijken. Ze hebben baanbrekend onderzoek uitgevoerd, gebruikmakend van innovatieve methodologieën en gereedschappen voor Aeroelastic Tailoring.

Roeland De Breuker, universitair hoofddocent Aerospace Structures and Materials aan de TU Delft, is een van de partners in het project. Hij werkt op dit moment samen aan de TU Delft met Saullo Castro, Mohamed Elafly and Hauke Maathuis aan dit project. Hun bijdrage is het ontwikkelen van nieuwe Bayesiaanse optimalisatiemethoden en niet-lineaire ontwerpmethoden om het vleugelgewicht omlaag te brengen. Op die manier verbruikt het vliegtuig minder energie in de vlucht wat bijdraagt aan duurzame luchtvaart. De Breuker: “We zijn ongelooflijk dankbaar dat we samen met het consortium kunnen laten zien dat universitair onderzoek een positieve impact kan hebben op baanbrekende ontwikkelingen in de vliegtuigindustrie. We komen weer een stap dichter bij de clear sky revolution!”.

De Von Karman award werd in 1980 in het leven geroepen ter nagedachtenis aan Theodore von Karman, een leidende figuur bij de oprichting van ICAS en een uitmuntend voorstander van internationale samenwerking in de luchtvaartwetenschappen. Het doel van de award is het erkennen van uitzonderlijke prestaties op het gebied van internationale samenwerking in de luchtvaartwetenschappen. In 2022 werd de prijs gewonnen door Clean Sky 2 Joint Undertaking. Op de ICAS-website staat een lijst met eerdere winnaars.