Schaalmodel met gedistribueerde elektrische aandrijving maakt eerste vlucht
Op 2 mei 2024 maakte een schaalmodel van een groot passagiersvliegtuig met gedistribueerde elektrische aandrijving zijn eerste vlucht. Nieuwe tests staan in de planning waarmee de onderzoekers het dynamische vlieggedrag kunnen kwalificeren en meten. Door middel van deze vliegtests wordt onderzocht of de Distributed Electric Propulsion technologie gechikt is voor grote passagiersvliegtuigen. De TU Delft is een van de partners in dit Clean Sky 2 Joint Undertaking project. Onderzoekers van onze Flight Performance and Propulsion Group, waaronder universitair docent Flight Performance and Propulsion, Maurice Hoogreef, onderzoeker Malcom Brown, oud-collega Nando van Arhem - die nu werkt als Aerodynamics Lead Engineer bij Vaeridion - en hoogleraar Flight Performance and Propulsion Leo Veldhuis, werkten aan het propellerontwerp en de vleugelintegratie. Partners van het project zijn Airbus, NLR, ONERA, CIRA en TU Delft, ondersteund door Orange Aerospace.