TU Delft en RTX bedrijven Collins Aerospace en Pratt & Whitney versterken onderzoekssamenwerking naar commerciële luchtvaarttechnologie

Nieuws - 16 september 2024

De overeenkomst biedt een raamwerk voor onderzoek op allerlei gebieden met als doel de luchtvaart te verduurzamen.

DELFT, Nederland (16 september 2024) - Collins Aerospace, Pratt & Whitney en de Technische Universiteit Delft hebben een ‘master research agreement’ (MRA) getekend die bilaterale onderzoekssamenwerking mogelijk maakt op het gebied van duurzame luchtvaart. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld geavanceerde materialen, waterstofaandrijving, geavanceerde productiemethodes en industrieel ontwerp. Onder de paraplu van deze overeenkomst zullen Collins Aerospace en Pratt & Whitney de komende vijf jaar nieuwe onderzoeksprojecten initiëren, zoals afstudeerprojecten, met studenten en onderzoekers van de TU Delft. Collins Aerospace en Pratt & Whitney zijn RTX-bedrijven.

Left to right: Menouer Boubekeur, Director Strategic Development, Applied Research & Technology, Collins Aerospace; Ray Foley, Director Advanced Systems & Demonstrators, Applied Research & Technology, Collins Aerospace; Todd Spierling, Principal Technical Fellow, Electrification, Power & Controls, Collins Aerospace; Mary Lombardo, Vice President Engineering, Collins Aerospace; Henri Werij, Dean Faculty of Aerospace Engineering TU Delft; Mechteld van Beijeren, Strategic Partnership Manager Aerospace Engineering TU Delft; Ingrid Houthuysen, Strategic Partnership Manager Aerospace Engineering TU Delft; Michael Foley, Associate Director, Sustainability Office, Pratt & Whitney; Femke Verdegaal, Strategic Partnership Manager Aerospace Engineering TU Delft.

“Samenwerking tussen ingenieurs van RTX en universitaire onderzoeksinstellingen speelt een grote rol bij het ontwikkelen van ons begrip van opkomende technologieën. Tegelijkertijd ondersteunt de samenwerking ook de volgende generatie van talent die onze sector vooruit zal helpen”, zegt Michael Winter, Chief Science Officer bij RTX. “Onze MRA met de TU Delft - onze eerste overeenkomst in zijn soort met een Europese universiteit - gaat zich richten op het bevorderen van technologieën waarmee we de luchtvaart kunnen verduurzamen. Dat is essentieel voor de toekomst van onze industrie.”

Een van de eerste projecten die in het kader van de MRA zijn gestart, is een samenwerking waarin Collins en de TU Delft werken aan een snel en intelligent inspectiesysteem voor het verbeteren van de productieprocessen voor lichtgewicht en recyclebare vliegtuigmaterialen.  Pratt & Whitney en de TU Delft gaan nieuwe (vliegtuig)motorconfiguraties ontwikkelen die gebruik maken van het terugwinnen van thermische energie. Hiermee wordt de brandstofefficiëntie van commerciele vliegtuigen verbeterd en de CO2-uitstoot verminderd.

We zijn enthousiast over en erg blij met deze nieuwe overeenkomst. Het geeft ons de mogelijkheid om onze samenwerking op het gebied van duurzame luchtvaart te intensiveren met de engineeringteams van Collins Aerospace en Pratt & Whitney. Samenwerking met toonaangevende luchtvaart- en ruimtevaartbedrijven is cruciaal om de noodzakelijke stappen te zetten naar een klimaatneutrale luchtvaart in 2050.

― Professor Henri Werij, decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft

De nieuwe overeenkomst bouwt voort op de bestaande, langdurige samenwerking tussen Collins, Pratt & Whitney en de TU Delft, onder meer via Europese kaderprogramma's zoals Clean Aviation. Zo werken Collins en de TU Delft als onderdeel van het COCOLIH2T-project aan technologieën voor de opslag van vloeibare waterstof in commerciële vliegtuigen. Daarnaast sponsoren Collins en Pratt & Whitney de studievereniging van luchtvaart- en ruimtevaartstudenten aan de TU Delft, VSV Leonardo da Vinci, is er een nauwe samenwerking met de Aerospace Innovation Hub van de TU Delft en zijn er regelmatig stageplaatsen bij de ontwikkelingsfaciliteit voor vliegtuiginterieurs van Collins Aerospace in Houten.

TU Delft: impact voor een duurzamere samenleving

Aan de TU Delft bevindt zich een van 's werelds meest uitgebreide en hoogst aangeschreven academische en innovatie ecosystemen op het gebied van duurzame luchtvaart. In alle acht faculteiten - waaronder de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek - wordt werk gedaan dat bijdraagt aan duurzame luchtvaart. Dat variëert van duurzame productie, onderhoud en circulaire levenscyclus van vliegtuigen, zeer energiezuinige vliegtuigontwerpen, voortstuwingstechnologie en energiedragers, groene luchtverkeersleiding tot multimodaal transport en fundamenteel onderzoek naar de klimaateffecten van de luchtvaart. Deze breedte stelt ons in staat om vanuit een systeembenadering te werken aan het minimaliseren van de klimaatimpact van het hele luchtvaartsysteem. In totaal heeft de universiteit meer dan 26.000 bachelor- en masterstudenten, waarvan bijna 3.000 Aerospace Engineering studenten en bijna 8,000 medewerkers.

Contact: Ineke Boneschansker, communicatiemanager Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

Over RTX

With more than 185,000 global employees, RTX pushes the limits of technology and science to redefine how we connect and protect our world. Through industry-leading businesses – Collins Aerospace, Pratt & Whitney, and Raytheon – we are advancing aviation, engineering integrated defense systems, and developing next-generation technology solutions and manufacturing to help global customers address their most critical challenges. The company, with 2023 sales of $69 billion, is headquartered in Arlington, Virginia.

Voor vragen of het plannen van een interview kunt u contact opnemen met corporatepr@rtx.com.