Project SmartX
De energiezuinige vliegtuigvleugel van de toekomst vliegt als een vogel
Project SmartX
De energiezuinige vliegtuigvleugel van de toekomst vliegt als een vogel
Project SmartX
De energiezuinige vliegtuigvleugel van de toekomst vliegt als een vogel
De onderzoekers en studenten van het SmartX-project ontwikkelen de energiezuinige vliegtuigvleugels van de toekomst. Daarvoor halen ze inspiratie uit de natuur: ze bootsen de besturing en de vleugelbewegingen van vogels na. Met hun intelligente technologie kunnen de vleugels het gewicht van vliegtuigen naar verwachting met 30% verminderen.
Hoe werkt het?
Onderzoeker Roeland de Breuker en zijn collega’s ontwikkelen radicaal intelligente besturings- en morphing-oplossingen. Met hun SmartX-project richten ze zich specifiek op vliegtuigvleugels. Ze maken hiervoor gebruik van op de natuur geïnspireerde technologieën voor detectie en besturing. Deze technologieën worden verbonden door het brein van de SmartX-vleugel: een niet-lineair multiobjectief kunstmatig intelligent besturingsalgoritme dat gebruik maakt van digitale modellen en big data.
Door zijn biomimetische aard kan de SmartX-vleugel meerdere doelstellingen tegelijk verwezenlijken. Hij kan actief de luchtweerstand van het vliegtuig minimaliseren, de belasting op en dus de massa van het vliegtuig minimaliseren, en de trillingen van het vliegtuig onder controle houden. Dit alles kan worden gerealiseerd door de vleugel in elk stadium van de vlucht zijn optimale vorm te geven. De optimale vorm wordt in real time bepaald door het brein van de vleugel voor elke vluchtconditie.
Deze intelligente detectie-, actuatie- en besturingstechnologieën leiden tot een vermindering van het vliegtuiggewicht tot 30%. Dit is de broodnodige doorbraak om de luchtvaart echt duurzaam te maken. Niet alleen vanwege het verminderde brandstofverbruik, maar ook omdat het gebruik van minder energie-efficiënte maar nul-emissie technologieën, zoals batterijen, mogelijk wordt.
Flexibele vleugels zijn gladder dan de huidige vleugels met hun kleppen en spleten. Ze veranderen van vorm als het brandstofverbruik tijdens de vlucht de gewichtsverdeling verandert, en ze verminderen de krachten op de bevestiging aan de romp, zodat de constructie lichter kan worden.
Roeland De Breuker
Contact
Dr.ir. R. (Roeland) De Breuker
AS&CM Section Head, Associate Professor
✉ R.DeBreuker@tudelft.nl
ir. T. (Tigran) Mkhoyan
PhD Candidate
✉ T.Mkhoyan@tudelft.nl