Bedankbrieven en -mails
Stuur altijd een bedankbericht na een sollicitatiegesprek of een ontmoeting met een contactpersoon die je carrièreadvies geeft. Op die manier druk je je waardering uit voor de tijd die de werkgever of contactpersoon voor jou heeft genomen.
Informatie
-
Je kunt een bedankbericht sturen per e-mail of per brief. Volg bij getypte brieven dezelfde basisrichtlijnen voor zakelijke brieven die je ook gebruikt voor begeleidende brieven in ander verband. Wanneer je een e-mail schrijft, moet je de verleiding weerstaan om emoticons, veel uitroeptekens of erg informele taal te gebruiken.
-
Normaal gesproken worden bedankberichten 24-48 na het gesprek verstuurd. Als je weet dat er dezelfde dag al een besluit wordt genomen over wie doorgaat naar de volgende ronde, kun je binnen een paar uur na het gesprek per e-mail een verkorte versie versturen. Verstuur echter niet direct na het gesprek iets vanaf je mobiele telefoon, dan lijkt het alsof je er weinig aandacht aan hebt besteed. Wanneer je een informatief gesprek hebt gehad met een alumnus of een andere contactpersoon, verstuur je de brief binnen drie tot vijf dagen na het gesprek.
-
Noem in je brief de functie waarop het gesprek betrekking had, evenals de datum en de locatie. Vermeld een aspect van het gesprek waarin een gemeenschappelijk punt tussen jou en de gesprekspartner naar voren kwam. Bij alumni en andere contactpersonen leidt dit tot een hechtere relatie en denkt de contactpersoon misschien eerder aan jou als zich een gelegenheid voordoet.
-
Probeer in je bericht specifieke taken of onderwerpen te noemen die in het gesprek aan de orde zijn gekomen. Benadruk nogmaals je sterke punten en je ervaring.