Beginnen met je nieuwe baan
Het begin van een nieuwe baan is een overgangsperiode: je moet wennen aan een nieuwe omgeving, nieuwe mensen en nieuwe regels. Je denkt misschien dat je na de eerste dag al alles moet weten wat er te weten valt. Maar de meeste werkgevers snappen heel goed dat er een leercurve is voor nieuwe werknemers, met name voor pas afgestudeerden op instapniveau.
We geven hier zes tips om je te helpen bij de overgang:
Informatie
-
Kleed en gedraag je zodanig dat je een respectabel imago opbouwt op je werk. Zoek een mentor of een rolmodel dat gerespecteerd wordt, en let op hoe deze persoon zich kleedt en gedraagt. Straal een ‘can do’-mentaliteit uit, zorg dat je je taken onder de knie krijgt en kom je beloftes na. Probeer in alles wat je doet aan de verwachtingen te voldoen of deze te overtreffen. Zo bouw je een reputatie op met je arbeidsethos en de kwaliteit en stiptheid van je werk.
-
Observeer je collega’s en je leidinggevende om de ongeschreven regels van de werkplek te leren kennen. Komt iedereen een half uur eerder en blijft minstens een half uur langer? Wat is het protocol voor het aanvragen van vrije dagen? Gaat het team samen lunchen?
-
Omdat we voor onze communicatie steeds meer gebruik maken van technologie, lijken contacten minder formeel te worden. Professionele communicatie op het werk is echter meestal wel formeler dan wat je op de universiteit gewend was. Hanteer een gepast niveau van formaliteit en lees alles wat je schrijft een keer na.
-
Om het respect van je collega’s en leidinggevenden te verdienen is het belangrijk om deadlines te halen en toezeggingen na te komen. Stel prioriteiten om te bepalen hoeveel tijd je besteedt aan het beantwoorden en versturen van e-mail, naast al je andere taken. Het kan nuttig zijn om een takenlijst en een agenda te gebruiken, zodat je herinnerd wordt aan belangrijke deadlines, taken en vergaderingen.
Maak een dagboek van je successen, projecten en leer- en andere doelen. Dat zal van pas komen bij een jaarlijkse evaluatie, wanneer je moet vertellen over wat je hebt bereikt. Het organiseren van je fysieke werkplek is belangrijk. Het kan een goed idee zijn om elke week een bepaalde hoeveelheid tijd te besteden aan het onderhouden van een archiefsysteem.
-
Kameraadschap onder collega’s draagt vaak bij aan teambuilding en aan de algemene tevredenheid over het werk. Wees voorzichtig als het gaat om kantoorpolitiek. Vermijd mensen die klagen of praten over anderen. Communiceer regelmatig met je leidinggevende om inzicht te krijgen in verwachtingen en prioriteiten, en om feedback te krijgen over je vooruitgang. Bied je aan voor projecten met prioriteit en laat collega’s en leidinggevenden zien dat je een teamspeler bent.
-
Een echte test voor elke eerste baan is het leren omgaan met conflicten, tijdsdruk en stress. Het is belangrijk om in elke situatie een positieve houding aan te nemen en over te brengen. Ook proactief zijn is essentieel. Wanneer je geconfronteerd wordt met een obstakel of uitdaging, probeer dan zelf of met hulp van collega’s of een mentor mogelijke oplossingen te zoeken. Als het toch nodig is om het met je leidinggevende te bespreken, kun je dan laten zien dat je al het mogelijke hebt gedaan om het probleem zelf op te lossen.