Overdraagbare vaardigheden
Werkgevers willen afgestudeerden die over technische kennis beschikken die verband houdt met de functie, maar dat is lang niet zo belangrijk als goed teamwerk, vaardigheden met betrekking tot besluitvorming en communicatie en het vermogen om het werk te plannen en te prioriteren.
Je doet op en buiten de universiteit op verschillende manieren vaardigheden op: door je studie, door ervaring in je werk en door andere interesses. Waar je ze ook opdoet, je moet ze kunnen benoemen en vertalen in een taal die een potentiële werkgever kan begrijpen.
Vaardigheden kunnen op veel verschillende manieren worden gegroepeerd en benoemd, maar het belangrijkste is dat je weet welke termen werkgevers het meest gebruiken, en wat ze daarmee bedoelen. Hieronder vind je een lijst met vaardigheden (in willekeurige volgorde) waar werkgevers vaak op letten wanneer ze afgestudeerden in dienst nemen:
Informatie
-
- Het vermogen om zowel mondeling als schriftelijk duidelijk en beknopt te communiceren.
- De bereidheid om anderen vragen te stellen en naar hen te luisteren om je eigen begrip en dat van anderen te bevorderen.
- Het vermogen om complexe informatie helder en op een passend niveau uit te leggen.
Deze vaardigheid heb je bijvoorbeeld laten zien in een werkgroep, toen je een presentatie gaf, of toen je een werkproces uitlegde in een baan die je hebt gehad.
-
- Het vermogen om op alle niveaus relaties op te bouwen.
- Het vermogen om georganiseerd met anderen samen te werken om een doel te bereiken.
- De bereidheid om anderen om advies of hulp te vragen bij het oplossen van een probleem.
Deze vaardigheid heb je bijvoorbeeld laten zien in groepsprojectwerk, bij teamsport, commissieactiviteiten, vakantiewerk etc.
-
- Doelstellingen bepalen en activiteiten en middelen plannen om een doel te bereiken.
- Het vermogen om tijd efficiënt in te delen, activiteiten te prioriteren en deadlines te halen.
- Een productieve en bevredigende balans tussen werk en privé bereiken.
Werkgevers zien bijvoorbeeld graag veelzijdige personen die een druk leven hebben, maar wel de controle hebben. Houd je lijstjes bij van je activiteiten, of heb je deadlines in je hoofd.
-
- Het vermogen om een probleem te beoordelen en te bepalen welke belangrijkste onderdelen moeten worden aangepakt.
- Besef van alle variabelen die meespelen bij een probleem.
- Het vermogen om werkbare oplossingen voor problemen te beoordelen en uit te kiezen.
Deze vaardigheid heb je bijvoorbeeld laten zien toen je tijdens je studie problemen oploste, in je keuze voor een universitaire opleiding, en in je keuze voor een woonplaats.
-
- De bereidheid om behoeften, meningen en gevoelens duidelijk, zelfverzekerd en hoffelijk te verwoorden.
- Besef van de waarde van je eigen capaciteiten en eigen rol.
- De bereidheid om ideeën naar voren te brengen en vast te houden aan een minderheidsstandpunt of impopulaire visie wanneer dit nodig is.
Deze vaardigheid heb je bijvoorbeeld laten zien door presentaties te geven of evenementen te organiseren of bij vakantieactiviteiten, zoals reizen, die je zelf hebt georganiseerd en waarbij je zelf initiatief moest nemen.
-
- Energieke en enthousiaste benadering van werk/taken.
- Verlangen om voortdurend te leren en eigen prestaties te ontwikkelen en te evalueren.
- Doorzettingsvermogen bij obstakels.
Deze vaardigheid heb je bijvoorbeeld laten zien bij behaalde successen (zoals sportprestaties of excellente projectverslagen).
-
- Een duidelijke visie, en het vermogen om anderen te enthousiasmeren en te beïnvloeden door hun vertrouwen en steun te winnen.
- Het vermogen om op de juiste momenten te luisteren, communiceren en delegeren.
- De bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen voor taken of projecten zodat deze daadwerkelijk worden uitgevoerd.
Leiderschap heb je bijvoorbeeld laten zien in een teamsport, bij de organisatie of het voorzitterschap van een commissie, of bij het coördineren van activiteiten binnen een groepsproject.
-
- Het vermogen om met verandering om te gaan, zowel op het werk als in je privéleven.
- De bereidheid om van ervaring te leren.
- Het vermogen om met nieuwe uitdagingen om te gaan en ingecalculeerde risico’s te nemen op basis van voldoende kennis.
In je ervaringen aan de universiteit en met werk dat je buiten de universiteit hebt gedaan kun je waarschijnlijk wel voorbeelden vinden van momenten waarop je deze vaardigheid hebt laten zien.
-
- Bewustzijn van en verdraagzaamheid voor de diverse behoeften, gevoelens en opvattingen van anderen.
- De bereidheid om te anderen te steunen en te helpen en informatie met ze te delen.
- Het vermogen om te communiceren en werken met mensen met verschillende sociale en culturele achtergronden en uit verschillende landen.
Deze vaardigheid heb je bijvoorbeeld laten zien bij groepsactiviteiten, bij een teamsport of bij werk dat je hebt gedaan.
-
- Begrip van de noodzaak van hoogwaardige klantenservice en innovatieve methoden.
- Bewustzijn van hoe economische en politieke kwesties van invloed kunnen zijn op organisaties en hun producten of diensten.
- Besef van het belang van een professionele en verantwoorde houding binnen een organisatie.
Bewustzijn van zakelijke aspecten van de sector waarin je solliciteert ontwikkel je bijvoorbeeld wanneer je begint met solliciteren, wanneer je gegevens over bedrijven verzamelt en je je in informatiebronnen verdiept.
Aanbevolen activiteiten
Gebruik het document Mijn overdraagbare vaardigheden om een lijst te maken van je overdraagbare vaardigheden. Je beschrijft hierin je rol of ervaring waarin je de betreffende vaardigheid hebt gebruikt, en wat je hebt gedaan om die vaardigheid te ontwikkelen.