App om vluchtmaaltijden op voorhand te bestellen bespaart brandstof en voedsel

Nieuws - 25 juli 2024 - Communication

Designstudenten Joep van Gils en Inès Peeters hebben een concept voor een preorder-app ontworpen, waarbij passagiers hun in-flight maaltijden alvast kunnen kiezen wanneer ze online inchecken. “Dit is een quick win en kostenneutrale oplossing voor luchtvaartmaatschappijen om duurzamer te vliegen, voedselverspilling tegen te gaan en de reiservaring te verbeteren.”

De luchtvaartsector staat voor de gigantische uitdaging om tegen 2050 CO2-neutraal te vliegen. Om dit doel te behalen zijn zowel lange- als kortetermijnoplossingen nodig. Designstudenten Joep van Gils en Inès Peeters gingen op zoek naar een ingreep die snel en relatief makkelijk de uitstoot van vliegtuigen kan verlagen.

Bij hun literatuuronderzoek stelden de studenten vast dat per vlucht 0,7 kilo per persoon aan niet-opgegeten voedsel wordt weggegooid. “Dat zijn twee extra passagiers bij een vlucht van 300 man”, vertelt Joep.

Als mensen op voorhand hun maaltijd kunnen samenstellen, zullen ze sneller geneigd zijn die maaltijd op te eten. Dat maakt dat er minder voedsel weggegooid moet worden.

― Joep van Gils

Daarom ontwikkelden de studenten een concept voor een preorder-app, waarbij passagiers tijdens hun online check-in ook kunnen kiezen wat ze wanneer zullen eten. “Als mensen op voorhand hun maaltijd kunnen samenstellen, zullen ze sneller geneigd zijn die maaltijd op te eten. Dat maakt dat er minder voedsel weggegooid moet worden, en dat er minder aan boord hoeft. En dat spaart brandstof uit. Daarnaast geef je de reiziger meer controle over zijn keuzes, denk aan dieetwensen. Zo bied je een fijnere reiservaring.”

Gevoel van luxe

De studenten vonden het belangrijk om een concept te ontwikkelen die zowel voor de luchtvaartmaatschappijen kostenneutraal, haalbaar en snel te implementeren is, een directe positieve impact op het brandstofverbruik heeft, en ook door de reiziger positief ervaren wordt.  Joep: “We focusten ons op de reiziger bij het testen van de app. We bevroegen 40 studenten, en de resultaten waren positief.”

Reacties waren onder meer: “Ik word hier blij van. Het zou leuk zijn deze optie in het echt te hebben. Ik denk ook dat het de reis aangenamer maakt, want je verwachtingen worden beter gemanaged. Ik zou mij op mijn maaltijd verheugen.” En “Dit geeft een gevoel van luxe. Terwijl je ook wat doet aan de voedselverspilling.”

De preorder-app was niet het allereerste idee van de studenten. Joep: “We hebben ook overwogen om bij de cateraar ingrepen voor te stellen. Elke luchtvaarmaatschappij werkt met zijn eigen cateraar bijvoorbeeld. Dat is niet handig. Of konden we onboard shopping, van taxfree parfums of gadgets, anders inrichten? Dat bleek ook geen goede optie, want de omzet van deze business stijgt nog steeds. En we wilden een oplossing die geen negatieve financiële gevolgen voor de luchtvaartsector zou hebben.”

“Ik heb geleerd dat duurzaamheid geen lastige uitdaging hoeft te zijn”, besluit Joep. “Het kan juist waarde toevoegen. Het pre-ordersysteem vermindert voedselverspilling en verbetert de passagierservaring. Duurzame keuzes kunnen zowel kostenbesparingen, innovatie, als een betere reputatie opleveren.”

Ik heb geleerd dat duurzaamheid geen lastige uitdaging hoeft te zijn. Het kan juist waarde toevoegen.

― Joep van Gils

Eerste stap

Het concept van deze app is een mooie eerste stap. Network Design professor Sicco Santema wil verder met deze resultaten en gaat erover in gesprek met de sector om het verder uit te werken. “Het concept van de preorder-app past in het SESAME Programma, een programma samen met Airbus en luchtvaartmaatschappijen, om in-flight operations lichter, zonder afval en aangenamer te maken. Studenten kunnen in het kader van hun master projecten binnen SESAME oppakken.”

― Sicco Santema

Over het SESAME programma

Airbus en TU Delft werken samen in het programma SESAME. SESAME opent de deur naar meer duurzaam vliegen. Daarbij wordt in het vliegtuig, naar het interieur en de mensen gekeken. Naast vermindering van gewicht en afval wordt ook naar een betere ervaring van de passagier en bemanning gekeken. De oplossingen willen ook bijdragen aan een betere effectiviteit en efficiëntie. Projecten gaan rond catering aan boord, de stoelen, en accessoires, zoals koptelefoons. De projecten worden binnen de faculteit Industrieel Ontwerpen in het kader van het vak Research uitgevoerd.