10 principes om ontwerpers weerbaar te maken
Ontwerpers willen grote, wereldwijde problemen oplossen. Denk aan uitdagingen rond duurzaamheid, gezondheid of de energietransitie bijvoorbeeld. Maar ze stuiten vaak op weerstand tegen verandering. Hoe leren we ontwerpers hiermee omgaan? Ontdek het onderzoek van Rebecca Price en Mieke van der Bijl-Brouwer, en hun 10 principes die ontwerpers kunnen gebruiken om meer veerkracht op te bouwen.
Tijdens de Covid-19 pandemie waren Rebecca Price en Mieke van der Bijl-Brouwer onder de indruk van de vastberadenheid van hun studenten. Ondanks een onvoorbereid onderwijssysteem. Het werd hen duidelijk dat ontwerpers veel veerkracht nodig hebben om de complexe problemen in onze wereld aan te pakken.
Rebecca en Mieke deden uitgebreid onderzoek zodat ze ontwerpers kunnen begeleiden en ondersteunen op weg naar meer veerkracht en meer kennis over welzijn.
Veerkracht bijbrengen
De onderzoekers keken naar de factoren die bijdragen aan de ontwikkeling van veerkracht, zoals persoonlijke eigenschappen, copingmechanismen en de onderwijsomgeving. Hun onderzoek onthulde hoe belangrijk het is om veerkrachtig te zijn wanneer designers omgaan met onvermijdelijke tegenslagen, mislukkingen en onzekerheden. Vooral wanneer ze grote en complexe uitdagingen in de wereld willen oplossen.
Ontwerpen gaat over delen, co-creëren. Als je je onafgewerkt, ongepolijst werk niet deelt, kan dat schadelijk zijn voor je ontwerpproces.
― Universitair Docent Rebecca Price
Om de rol die veerkracht in design speelt te onderzoeken, organiseerden Rebecca en Mieke focusgroepen en interviews met designstudenten en docenten, ze deden observaties tijdens lessen en onderzochten casestudies.
Hun bevindingen werden samengevat in 10 principes:
Research impact
Sinds de start van dit project hebben de onderzoekers verschillende artikelen gepubliceerd in onder andere Design Management Review en Studies in Higher Education.
Ze hebben ook communities opgericht, waaronder het Graduation Community Program aan de TU Delft, en Resilience Designer Workshops georganiseerd, evenals studentennetwerken. Het onderzoek is nu formeel opgenomen in het curriculum van de faculteit Industrieel Ontwerpen, waarbij de nadruk ligt op reflectie, zelfevaluatie en de ontwikkeling van een mindset die studenten aanmoedigt ‘mislukkingen’ te zien als kansen om te leren en te groeien.
Het werk wordt heel goed ontvangen. En omdat het zo compact en praktisch is, maakt het nu deel uit van het nieuwe curriculum van de Master of Science hier aan de faculteit Industrieel Ontwerpen.
― Universitair Docent Rebecca Price
De afgelopen jaren hebben de onderzoekers samengewerkt met een diverse gemeenschap van ontwerpers. Ze hebben workshops gegeven aan meer dan 300 masterstudenten, samengewerkt met 50 onderzoekers en 50 professioneel designers en ze hebben belangrijke bijdragen geleverd aan het vakgebied via hun publicaties.