Designlabels: de woorden die ons verdelen en verenigen

Nieuws - 29 april 2024 - Communication

Hoe leggen we als designers uit wat we doen? Er is een breed scala aan designlabels waaruit we kunnen kiezen. Logisch, want labels zijn voor ons als ontwerpers een manier om te duiden wat we doen, hoe we het doen en wat we belangrijk vinden. Wat als we een framework hadden waarmee we elk aspect van onze ontwerppraktijk kunnen uitleggen? IO-onderzoekers Pieter Jan Stappers, Froukje Sleeswijk Visser en Annemiek van Boeijen ontwikkelden zo'n framework.

Wat vertelt deze veelheid aan design labels over het designvak?

We zitten als ontwerpers in een dynamisch veld, waar veel mensen aan dezelfde dingen werken, vaak met aanpakken die subtiel van elkaar verschillen. En dat is juist goed. Alleen kan het tot wat onduidelijkheid leiden als je de verschillen niet goed uitlegt.

Waarom hebben jullie dit framework ontworpen? 

Je merkt dat professionele ontwerpers hun uitleg vaak starten met duiding van hun doelen, waarden en uitkomsten. Onderzoekers leggen meer de nadruk op methoden en domein. En de meeste mensen vullen niet alle elementen in, wat ook niet nodig is.

Maar we zien dus dat veel designers moeite hebben met uitleggen wat ze precies doen. En dan wordt er snel met mooie vlaggen gezwaaid. Maar dat dekt niet de volledige lading, enkel de mensen waarmee je dagelijks in contact komt, begrijpen dat. Het framework kan helpen om een beetje meer te vertellen. Dat wordt makkelijker als je je publiek en hun verwachtingen kent. 

Wat is de reactie van de designers aan wie je dit framework voorlegt?

Bijna iedereen vindt het nuttig als trigger om iets meer uit te leggen. Een beetje zoals de Double Diamond, die helpt om uit te leggen dat er meerdere stappen zijn, dat er tussenresultaten verwacht worden, en dat je onderwerp wel eens breder of smaller kan worden. 

Maar het wordt ook wel eens onterecht als stappenplan gezien. Het framework toont bijvoorbeeld geen iteraties. Maar je kunt wel eenvoudig wat meer context geven, en duiden op aspecten waar je bijvoorbeeld nog wat meer aandacht aan moet geven, of waar je nog open staat voor verdere invulling. 
 

Waarom is er net nu de behoefte aan dit framework?

Omdat we in een nieuwe vernieuwingsgolf van design zitten. Denk aan AI, beyond human design, regenerative design. Er komen dus weer heel wat meer vlaggen bij. Dit is niet te voorkomen, en het is ook oke. Maar dit framework helpt om een of twee aspecten van je ontwerpvlag toe te lichten, zodat mensen jouw vlag wat beter kunnen begrijpen.

Wat hopen jullie met het framework te bereiken?

We hopen op wat minder slogans, en wat meer inhoud. En op meer ontmoetingen, omdat een project vaak onder verschillende vlaggen kan varen. Misschien moet je dan ook meerdere vlaggen benoemen. Maar vertel dan vooral wat je doet, en ga er niet van uit dat het label het volledige verhaal vertelt.

Contact