EMMA - Beoordeling
Beoordeling ontwerpprojecten
Tijdens een ontwerpproject wordt steeds feedback gegeven door de docent. Deze feedback is gericht op de tussentijdse ontwerpproducten en op de wijze om tot een resultaat te komen: het ontwerpproces. Tot slot wordt ieder ontwerpproject afgerond met feedback en een beoordeling.
Bij een beoordeling kijken docenten naar het ontwerp als geheel. Hoe verschillend de ontwerpen ook zijn, er is een aantal algemene termen waarop alle ontwerpen beoordeeld worden: samenhang en betekenis, juistheid en uitwerking. Per ontwerpproject kunnen deze termen worden uitgelegd in de context van dat specifieke project.
In de beoordeling gaat het dus vooral om wat gepresenteerd wordt. Daarnaast kunnen ook de wijze van presenteren en het verrichte onderzoek een rol spelen bij de beoordeling.
De algemene termen zijn hieronder beschreven.
EMMA Critera
-
Binnen de context van het project en de ontwerpopgave is sprake van een zinvolle thematiek, die richting geeft aan en herkenbaar is in het concrete ontwerp. De verschillende relevante aspecten en schaalniveaus (domeinen) vormen een samenhangend geheel.
-
Het ontwerp is op relevante kennis gebaseerd, welke op juiste wijze is ingezet. De relevante aspecten en schaalniveaus zijn ver genoeg uitgewerkt.
-
Het ontwerp, de thematiek en het onderzoek zijn op inzichtelijke wijze gedocumenteerd, gevisualiseerd en beargumenteerd, met daarvoor geëigende middelen.
-
Binnen de context van project, ontwerpopgave en thematiek:
-
- zijn relevante aspecten geanalyseerd en relevante vragen geformuleerd en onderzocht.
- is in het ontwerpproces is voldoende geëxperimenteerd: op de relevante schaalniveaus zijn verschillende varianten verkend en geëvalueerd.
-