Climate Action

Door de uitstoot van broeikasgassen veranderen we onze leefomgeving, dat staat als een paal boven water. Klimaatverandering hebben we dus zelf in de hand. We moeten het zoveel mogelijk beperken (mitigatie) en ons leren aanpassen waar dit niet kan (adaptatie).

Als TU Delft gaan we ons daar volop voor inzetten. We gaan werken aan de kennis die we nodig hebben om het klimaat op regionaal en wereldwijd niveau beter te begrijpen. We gaan ook werken aan innovaties die ons kunnen helpen bij de overgang naar niet-fossiele brandstoffen of bij het aanpassen aan een veranderend klimaat.

Het probleem is complex en urgent, maar we hebben geen andere keuze dan optimistisch te zijn en al onze capaciteiten te gebruiken om de uitdaging aan te gaan, via onze onderwijsprogramma's en ons onderzoek.

Voor meer informatie, zie:

Onze belangrijkste onderzoeksthema's zijn:

Onze visie op Climate Action komt voort uit tientallen jaren onderzoek van over de hele universiteit. In het Climate Action-programma bouwen we verder aan die onderzoeksgebieden waar we al sterk in zijn en bekijken we waar we nog sterker in moeten worden om onze (inter)nationale reputatie als klimaatuniversiteit hoog te houden.

Climate Action Nieuws

21 maart 2023

Klimaatbestendige kustbescherming met ‘levende dijken’

Klimaatbestendige kustbescherming met ‘levende dijken’

Dijken beschermen Nederland tegen overstromingen. Om Nederland ook in de toekomst veilig te houden, worden in het Hoogwaterbeschermingsprogramma verschillende dijken versterkt. De traditionele manier van dijkversterking bestaat uit een ‘harde’ (asfalt)bekleding, maar dit gaat wel ten koste van de natuurlijke omgeving. Daarom kijkt het project ‘Living Dikes’ naar dijkversterking met gebruik van ‘building-with-nature’ methodieken. Verschillende partijen, waaronder TU Delft, onderzoeken hoe ‘levende dijken’ een belangrijke rol kunnen spelen bij een klimaatbestendige kustbescherming met behoud van natuur en landschap.

15 maart 2023

TU Delft kroont beste klimaat- en energiepublicatie

TU Delft kroont beste klimaat- en energiepublicatie

Een algoritme dat voor een hogere energieopbrengst van windparken zorgt én een onderzoek waaruit blijkt dat niet alleen brandstofverbruik maar ook seizoenseffecten een belangrijke rol spelen bij het optimaliseren van vliegroutes en vlieghoogtes. Dit zijn – in één zin samengevat – de twee grote winnende publicaties van de Beste Climate & Energy Paper Award. De awardceremonie, die woensdag 15 maart plaatsvond op de TU Delft, stond volledig in het teken van grote en kleine innovaties die een bijdrage leveren aan het versnellen van de energietransitie en het beteugelen van klimaatverandering.

09 maart 2023

Wat denkt de Nederlandse samenleving over het klimaatbeleid?

Wat denkt de Nederlandse samenleving over het klimaatbeleid?

Van 9 maart 2023 tot en met 21 april 2023 kunnen alle Nederlanders de politiek adviseren over klimaatbeleid middels de Nationale Klimaatraadpleging. Onderzoekers stellen via deze zogenaamde Participatieve Waarde Evaluatie (PWE) Nederlanders in staat om de Tweede Kamer van advies te voorzien.

28 februari 2023

Tatiana Filatova een van de acht winnaars van de Ammodo Science Award 2023

Tatiana Filatova een van de acht winnaars van de Ammodo Science Award 2023

Tatiana Filatova is een van de acht winnaars van de Ammodo Science Award for fundamental research 2023. Dat heeft Ammodo vandaag bekendgemaakt. De laureaten ontvangen ieder een geldbedrag van 350.000 euro. Dat geld kunnen ze de komende jaren gebruiken om nieuwe wegen te verkennen in fundamenteel wetenschappelijk onderzoek.

28 februari 2023

TU Delft presenteert acht beste klimaat- en energiepublicaties

TU Delft presenteert acht beste klimaat- en energiepublicaties

Climate Action Nieuws

12 januari 2023

Zijn natuurlijke oplossingen voor klimaatadaptatie gunstig voor de Nederlandse huizenmarkt?

Zijn natuurlijke oplossingen voor klimaatadaptatie gunstig voor de Nederlandse huizenmarkt?

Nederland moet rekening houden met klimaatgerelateerde overstromingsrisico's bij het plannen van nieuwe woningen adviseert het Deltaprogramma: waar en hoe we huizen bouwen en wat overheden en huiseigenaren kunnen doen om zich aan te passen aan de toenemende overstromingsrisico's.

19 december 2022

Rose Sharifian is speeding up!

Rose Sharifian is speeding up!

PhD defensed her thesis: "Electrochemical oceanic carbon capture using bipolar membrane electrodialysis" and begins her start-up company op CO2 removal

19 december 2022

Emergent behaviour in the energy transition

Emergent behaviour in the energy transition

A research agenda including a concrete action plan for the following research challenges: behavioural theory and modelling of the energy transition, 2) anticipating emergent behaviour to scale up the energy transition, 3) developing transition narratives, and 4) embracing key/change agents and emergent leadership. The action items vary between quick wins and fundamental research ideas that may, together, help us to better shape the energy transition.

14 december 2022

NWO kent subsidie toe aan onderzoek naar bescherming tegen overstromingen

NWO kent subsidie toe aan onderzoek naar bescherming tegen overstromingen

Een groot deel van Nederland kan overstromen. In de zomer van 2021 liep Limburg nog onder water en de zeespiegelstijging en weersextremen maken de urgentie alleen maar groter om te werken aan nieuwe technische en natuurlijke oplossingen. Het programma Future Flood Risk Management Technologies (Future FRM Tech), onder leiding van Bas Jonkman van de TU Delft, ontvangt een NWO Perspectiefsubsidie om aan overstromingsbestendig en klimaatadaptieve kusten en rivieren te werken.

01 december 2022

Meeste stikstofdepositie uit de luchtvaart komt van grote hoogte

Meeste stikstofdepositie uit de luchtvaart komt van grote hoogte

Vliegtuigen stoten tijdens zowel de LTO-vluchtfase (taxiën, opstijgen, landen) als tijdens het vliegen op grote hoogte stikstofoxiden en andere emissies uit. Deze emissies komen terug op het aardoppervlak waar ze in de vorm van stikstof neerslaan op land en wateroppervlaktes. TU Delft onderzoekers hebben met behulp van een atmosferisch model berekend dat de luchtvaart in 2019 verantwoordelijk was voor net iets minder dan 1,2% van de totale wereldwijde stikstofneerslag uit alle bronnen.