De invloed van een woonlocatie in PWE
Heeft de locatie waar mensen wonen invloed op de keuze die zij maken tussen transportprojecten in een PWE? Het antwoord is ja volgens Lisa Volberda, die afgelopen woensdag 11 maart afstudeerde voor de opleiding Transport, Infrastructuur en Logistiek. In haar thesis maakte zij een onderverdeling tussen burgers wat betreft de toewijzing van het overheidsbudget aan ruimtelijke infrastructuurprojecten, waarbij zij gebruik maakte van Participatieve Waarde Evaluatie ( PWE).
Voor haar onderzoek gebruikte Lisa de dataset van een PWE-experiment dat werd gebruikt in de Vervoerregio Amsterdam. Een latente klasse model werd geschat om burgers te identificeren die een vergelijkbare combinatie van ruimtelijke infrastructuurprojecten selecteerden. Uit deze analyse bleek dat individuen vaker projecten in hun woonomgeving selecteerden. Bovendien geven individuen de voorkeur aan een groter aantal projecten met lage kosten dan één duur project, en kenden individuen een hoge waarde toe aan projecten die veiligheid nastreven. De resultaten geven aan dat individuen hun keuze niet noodzakelijkerwijs baseren op attributen zoals minuten reistijdreductie gerealiseerd door een nieuw project. Door interviews met experts te houden, biedt haar studie ook een rijke weerspiegeling van de implicaties van de geïdentificeerde clusters. De wenselijkheid van het locatie-effect hangt af van het doel van het experiment. De belangrijkste implicatie van de resultaten is dat onderzoekers zich bewust moeten zijn van het sterke locatie-effect en dat toekomstig onderzoek dit effect moet beheersen.
Aanmelden nieuwsbrief
Wilt u op de hoogte blijven over de laatste ontwikkelingen omtrent Participatieve Waarde Evaluatie (PWE), onderzoeksresultaten of wilt u zelf meetesten? Meld u dan aan voor de PWE nieuwsbrief.