Student helpt met 3D printer in Repair Café

Waarom zou je je waterkoker weggooien, die nog voor 99% goed is? Te vaak gooien we apparaten weg, omdat er één onderdeel ontbreekt of niet meer leverbaar is. TU Delft Student Tomas ontwikkelde tijdens zijn afstudeeronderzoek een toolkit waarmee reparateurs van het Repair Café in Delft zelf kapotte onderdelen kunnen 3D printen. 

Dat ene onderdeel…

In het Repair Café helpen vrijwilligers hun buurtbewoners met het repareren van kapotte spullen. Fietsen, elektrische apparaten, kleding en speelgoed… het komt allemaal voorbij op een doodgewone zaterdag in het Repair Café. Enthousiaste vrijwilligers helpen op de eerste zaterdag van de maand (en soms vaker) buurtbewoners om hen vaak dierbare spullen te repareren, maar dat is soms knap lastig vertelt Tomas: ‘Fabrikanten maken het steeds moeilijker voor consumenten om spullen zelf te repareren. Elektrische apparaten worden vaak dichtgelijmd en het nabestellen van losse onderdelen kan niet. Dan moet je spullen opsturen naar een fabriek om ze te laten repareren en dat kost veel tijd en geld. Het wordt zo heel verleidelijk om je strijkijzer gewoon te vervangen door een nieuwe.’ Tomas is zelf opgegroeid in een familie waar dingen repareren heel normaal is. ‘Mijn vader komt van Malta en daar repareren heel veel mensen hun eigen spullen. In Nederland worden kapotte spullen snel weggegooid, dat vind ik zonde.’ Tomas wil met behulp van 3D printers het repareren van spullen makkelijker maken. Zo kwam hij in contact met het Repair Café.

Samen doen

Tomas is regelmatig bij het Café geweest. ‘Ik wilde een toolkit ontwerpen dat de reparateurs hem ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Daarvoor had ik een goed beeld nodig van het café en was het praten met reparateurs heel belangrijk.’ Tomas heeft door het samen doen van 3D reparaties zijn toolkit steeds verder verfijnt. Tomas vertelt over een oudere Delftenaar die naar het Repair Café kwam met een modeltreintje waarvan het mechaniekje waarmee de electriciteitsconnector tegen de bovenleiding komt stuk was. ’De meneer had zelf al geprobeerd om het mechaniekje te repareren met hout, maar dat werkte niet goed. Het was ontzettend leuk om samen het probleem om te lossen met behulp van mijn toolkit. Zonder de samenwerking met de reparateurs was mijn toolkit niet geworden wat het nu is.’

De toolkit

Voor de 3D reparaties heb je een schuifmaat nodig ‘Dat is een soort tang waarmee je kan meten.’ legt Tomas uit, ‘Ik heb een eigen schuifmaat ontwikkeld, de CyberCaliper, om het meten preciezer te maken. Er zit ook een knopje op waarmee je de fotocamera van je smartphone kan bedienen. Dan kan je tijdens het meten een foto maken van de kant die je opmeet en worden de foto’s meteen geupload in de CaliperCam App die ik heb gebouwd. Dat maakt het 3D tekenen op de computer daarna een stuk eenvoudiger.’ Maar het 3D tekenen bleek niet weggelegd te zijn voor de reparateurs zelf. ‘Het tekenen in een 3D programma is echt een vaardigheid die je moet ontwikkelen. Ik kwam erachter dat de reparateurs daar weinig lol uit haalden.’ Daar moest Tomas een oplossing voor vinden, want zonder een digitaal 3D model kan er ook niet geprint worden. ‘Toen heb ik de samenwerking gezocht met de Maker Community,’ Tomas legt uit: ‘Reparateurs zijn gespecialiseerd in het maken van dingen met hun handen, makers gebruiken daar computers en digitale technieken voor. Die twee vrijwilligersnetwerken heb ik aan elkaar gekoppeld.’ Door het digitale stuk van de reparatie uit te besteden bleef het werken met 3D oplossingen in Repair Cafés wel mogelijk en kunnen er nu hoogwaardige reparaties worden gedaan aan spullen die voorheen werden gecategoriseerd als niet of slecht te maken.

Samenwerking versneld door coronamaatregelen

Om reparateurs en makers samen te laten werken moesten ze wel in contact komen met elkaar. Tomas ontwikkelde daarom ook een online platform. ‘Eigenlijk heeft de Coronacrisis een handje geholpen in de snelle ontwikkeling van het platform.’ Tomas was niet meer in staat om bij het Repair Café langs te gaan om samen met de reparateurs te werken aan zijn tool. ‘Omdat het noodgedwongen opeens op afstand moest gebeuren, heb ik een interactieve site gebouwd waarmee reparateurs en makers makkelijk op afstand kunnen samenwerken’. Ook als ‘gewone man’ kan je via het platform een 3D verzoek plaatsen, zolang je het te printen object maar heel nauwkeurig opmeet en fotografeert. ‘Makers kunnen reageren op verzoeken op de site. Het 3D tekenproces kan zo makkelijk worden uitbesteed aan mensen die daar verstand van hebben.’ Op verzoek kan de maker het 3D printen ook doen, het onderdeel kan vervolgens via de post naar de klant worden toegestuurd. ‘Maar het leuke aan het Repair Café in Delft is dat het een, soms twee keer per maand plaatsvind in het Science Centre. Daar staan 3D printers waar nu nog weinig gebruik van wordt gemaakt. Onderdelen kunnen dus ook bij het Repair Café worden geprint zodra de coronamaatregelen het weer toelaten.’

Familietrek

Tomas heeft het repareren van huis uit meegekregen. ‘Van jongs af aan heb ik mijn vader geholpen met reparatieklusjes en ik had daar veel plezier in. Nu komen vrienden vaak bij mij voor advies.’ Omdat Tomas repareren zo leuk vond is hij Industrieel Ontwerpen gaan studeren. ‘Zo kon ik nog beter worden in het maken van spullen.’ Dat repareren doet Tomas nu voornamelijk door het toepassen van slimme technologie. Ook zijn eigen bureaustoel moest eraan geloven: ‘Het lipje dat de armleuning omhoog hield was kapot. Die heb ik 3D geprint en nu werkt mijn bureaustoel weer naar behoren, en het was zo gedaan! Zonde toch, om spullen die voor 99% nog goed zijn weg te doen als het ook goed te repareren is?’

Startup

Tomas is inmiddels afgestudeerd en is van plan parttime door te werken aan zijn toolkit. Hij blijft betrokken bij het Repair Café ‘Ik ben nog niet officieel lid, maar dat ga ik wel worden. Het is ontzettend leuk om op een zaterdagmiddag bij het Repair Café te zijn. Er lopen aardige, betrokken vrijwilligers rond en het is een mooie plek om verder te werken aan de ontwikkeling van mijn startup’. 

Delft

Student: Tomas Vella Bamber

Begeleider: Bas Flipsen

Begeleider: Ingrid Mulder

Extra info

Master: Integrated Product Design

Faculteit: Industrial Design Engineering


Wilt u ook iets laten repareren?

Repair Café Delft: