Van een leven vol spullen naar een leven vol betekenis met de Ontspulknul

Nieuws - 06 september 2024

Kleding, kastjes, lampen, beeldjes, dozen vol casettebandjes, oud TU student Jan Bosma komt het allemaal tegen in zijn strijd tegen spullen. Met zijn stichting ‘De Ontspulknul’ helpt hij samen met mede-oprichter Iris Eggink, op een laagdrempelige  manier mensen met opruimen. “In 5 jaar tijd willen we 100.000 mensen helpen van een leven vol spullen, naar een leven vol betekenis.”

Het lijkt geen voor de hand liggende keuze om na twee technische bachelors (Technische Natuurkunde en Technische Wiskunde) en een Master Toegepaste  Wiskunde een opruimstichting te starten, maar voor Bosma is het een logische stap. “Al tijdens mijn studententijd kwam ik erachter dat ik het heel leuk vond om in een team te werken en een probleem van verschillende kanten te bekijken. In eerste instantie wilde ik consultant worden, maar ik had het gevoel dat ik meer met de maatschappij bezig wilde zijn.”

Betekenisvol ouder worden, zonder spullen

Na zijn studie deed Bosma daarom mee aan de Nationale Denktank, een programma waarbij pas afgestudeerden nadenken over een maatschappelijk vraagstuk. “In mijn geval was dat ‘betekenisvol ouder worden’. Ik  sprak met ouderen en ging bij hen op bezoek. Daar bleek dat veel mensen last hebben van een opeenstapeling van spullen, die ze niet zomaar weg willen doen, maar die wel in de weg staan en hun leven moeilijker maken.  Vooral als mensen willen verhuizen of plotseling overlijden kan de berg bezittingen voor grote problemen zorgen. De drempel om alles op te ruimen is vaak enorm en mensen weten niet waar ze moeten beginnen.  Na die ervaring dacht ik: ‘Hier moet ik iets mee.’ In maart richtte ik daarom samen met Iris, die ik bij de Denktank ontmoette, de ‘Ontspulknul’ op.”

Ontspuldagen en persoonlijke hulp

De stichting helpt mensen op twee manieren. “We organiseren ontspuldagen, waarbij we samen met lokale partners hele buurten motiveren om hun huizen op te ruimen en spullen in te leveren. Wij brengen deze vervolgens naar kringloopwinkels of de afvalverwerking. Ook geven we persoonlijke opruimhulp aan mensen die het niet meer zien zitten. In eerste instantie deden we dat allemaal zelf, maar al gauw bleek dat het opruimen van een flink volgebouwde zolder zo’n twintig uur in beslag kan nemen. Daarnaast blijven we mensen na de opruimhulp steunen, zodat ze niet opnieuw in hun spullen verdrinken. Dat allemaal met twee personen bleek te veel.  We richten ons daarom nu eerst op de ontspuldagen.

Ontspuldagen in Delft

Eind augustus organiseerde de stichting samen met de gemeente Delft en Wij West  opruimdagen in de wijken Tanthof, Buitenhof en Voorhof.  Joke en Ben Haak, beide tachtig plus, staan al op de stoep te wachten als de bus van de Ontspulknul de Beethovenlaan inrijdt. Naast hen liggen een paar oude tuinstoelen, kussens en een schuurmachine. “Wij wonen hier al 38 jaar en mijn man bewaart alles. In huis ruim ik de boel steeds op, maar de schuur stond helemaal vol”, vertelt mevrouw Haak. “De flyer van de Ontspulknul gaf ons een impuls om te beginnen met opruimen. Ik vind het een super initiatief.” Ook Berdien Lesilolo (66) is blij met de ophaaldienst. “Ik woon sinds een jaar weer in Nederland, nadat mijn man in Indonesië overleed. Ik heb veel dingen nieuw gekocht, maar ook van alles gekregen. Nu, na een jaar, weet ik wat ik nodig heb en wat niet, dat mag allemaal met de Ontspulknul mee.”

Minder spullen, meer geluk

Met veel geduld en vriendelijkheid staan Bosma en Eggink deelnemers te woord en nemen ze hun spullen in. De ochtend gebruiken ze om spullen bij mensen thuis op te halen. In de middag staan ze samen bij het inleverpunt in wijkcentrum Buitengewoon. Daar kunnen mensen naast spullen inleveren, ook dingen laten repareren bij het repaircafé. Er is een zogenoemde grondstoffenbar, waar bijvoorbeeld  kapotte kleine elektrische apparaten ingeleverd kunnen worden en een  professionele  opruimcoach geeft advies over orde aanbrengen in huis.

Volgens Bosma is deze eerste ontspuldag in Delft een succes. “We hebben tot nu toe alleen ontspuldagen in Amsterdam georganiseerd, dus het was afwachten hoeveel mensen er in Delft mee zouden doen.” Met meer dan 200 deelnemers was de dag zo’n succes dat er tijdens burendag, op 28 september, een tweede ontspuldag wordt georganiseerd in de wijken Tanthof, Buitenhof en Voorhof. Ben je benieuwd, of wil je helpen? Neem contact op met Iris of Jan via de website van de Ontspulknul.