Uitbreiding team vertrouwenspersonen TU Delft

Nieuws - 09 februari 2024 - Student News

Een uitbreiding van zes naar tien personen

Het team van vertrouwenspersonen van de TU Delft is uitgebreid van zes naar tien personen. In deze rol fungeren zij als aanspreekpunt, klankbord en wegwijzer voor studenten, medewerkers en gasten van de universiteit die worden geconfronteerd met ongewenst gedrag of een vermoeden van een integriteitsschending.

Er zijn drie nieuwe vertrouwenspersonen die zich bezighouden met vraagstukken op het gebied van wetenschappelijke integriteit. Dit zijn de hoogleraren Ferdinand Grozema (TNW), Dingena Schott (ME) en Wim Uijttewaal (CiTG).

Drie andere nieuwe vertrouwenspersonen zijn Atefeh Aghaee (ESA), Ella Dongstra (CREFM) en Hanneke Leffers (TNW). Zij richten zich op vragen en kwesties op het gebied van ongewenst gedrag en/of organisatorische integriteit. Het drietal voegt zich bij drie ervaren collega’s: Giorgia Giardina (CiTG), Ada van Gulik (EWI) en Christiaan Mooiman (TNW).

Het team telt naast al deze interne vertrouwenspersonen ook een externe vertrouwenspersoon: Carin van der Hor. Alle nieuwe vertrouwenspersonen zullen in 2024 een meerdaagse opleiding volgen.

Steun en advies
Vertrouwenspersonen zijn beschikbaar voor het opvangen, bijstaan en eventueel doorverwijzen van studenten, medewerkers of gasten van de universiteit die te maken krijgen met mogelijke integriteitsschendingen, zoals pesten, seksuele intimidatie, een potentieel belangenconflict of vermoedens van wetenschappelijke fraude. Daarnaast geven zij voorlichting over integriteit en sociale veiligheid binnen de universiteit. Belangrijk is, tot slot, hun adviestaak: de vertrouwenspersonen informeren leidinggevenden en het College van Bestuur van de TU Delft gevraagd en ongevraagd over ontwikkelingen die zij waarnemen op het gebied van wetenschappelijke, organisatorische en sociale integriteit.

Alle vertrouwenspersonen zijn toegankelijk voor iedereen die aan de TU Delft verbonden is; je kunt dus zelf kiezen tot wie je je wendt. Meer informatie en contactgegevens vind je op de website van de TU Delft (zie bijvoorbeeld de ‘veelgestelde vragen’), of via de Studentenportal.