TBM wetenschappers in de media

Ontdek de recente media-aandacht die het impactvolle onderzoek en de deskundige perspectieven van de Faculteit Technologie, Beleid en Management van de Technische Universiteit Delft belichten. Duik in artikelen, interviews en features die innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen belichten.

52784 resultaten

31 oktober 2016

Wijnand Veeneman op BNR Nieuwsradio over de werkonderbreking van NS-personeel

De verwachtte vertragingen op het spoor door de werkonderbreking van NS-personeel lijkt mee te vallen. Machinisten en conducteurs hielden een werkoverleg uit onvrede over de nieuwe dienstregeling.

29 oktober 2016

Bert van Wee in diverse media over rekeningrijden

Er moet nu echt iets gaan gebeuren tegen de drukte op de weg. En de enige oplossing is rekeningrijden. Mobiliteitsorganisaties RAI Vereniging, BOVAG en ANWB willen dat een volgend kabinet dit zo snel mogelijk invoert.

27 oktober 2016

Jeroen van den Hoven in Delta over het Blockchain Lab

​Financiële zaken afhandelen zonder tussenkomst van banken. Dat belooft blockchain, de technologie achter bitcoin. Nota bene een bank, ABN AMRO, stak deze maand geld in het Delftse 'blockchain lab'.

27 oktober 2016

Genserik Reniers op Omroep Zeeland over Thermphos

De saneerders van Thermphos hebben van tevoren te weinig wetenschappelijke informatie ingewonnen. Daardoor is een slechte inschatting gemaakt van de kosten en de termijn van de sanering. Dat zegt Genserik Reniers op Omroep Zeeland.

22 oktober 2016

Wijnand Veeneman in diverse media over Prorail

Het voornemen van het kabinet om de grip op spoorinfrabedrijf Prorail te vergroten is een riskante operatie, zegt Wijnand Veeneman in De Ingenieur.

21 oktober 2016

Bert van Wee in het Parool over zelfrijdende auto's

Een metropool als Amsterdam moet de komende decennia flink op de schop om de toenemende verkeersdrukte door de opkomst van zelfrijdend vervoer te kunnen bolwerken, blijkt uit onderzoek dat deze week verschijnt.

20 oktober 2016

Filippo Santoni De Sio in Het Financieele Dagblad over robotisering

Ethische keuzes overlaten aan computers is erg lastig: zo kiest een zelfrijdende auto altijd voor de veiligheid van de inzittenden.

19 oktober 2016

Bert van Wee op BNR Nieuwsradio over Prorail

Spoorbeheerder ProRail komt definitief onder de vleugels van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dat zeggen bronnen in Den Haag tegen de NOS. Volgens de NOS zou het kabinet de verzelfstandiging willen terugdraaien om het onderhoud van het spoor te verbeteren, zodat de overlast door storingen in de computersystemen en voor de seinen en wissels afneemt. Ook wil het kabinet beter zich hebben op de financiën van de spoorbeheerder.

18 oktober 2016

Bartel Van de Walle op Radio 1: Tweets helpen hulpverleners in Haïti

Hoe zorg je tijdens een humanitaire ramp - zoals bijvoorbeeld nu in Haïti - dat de juiste hulp op de juiste plek komt? Terwijl hulpverleners met hun poten in de modder staan en redden wat er te redden valt, verzamelen onderzoekers bij TBM gegevens op sociale media, uit satellietbeelden en via andere bronnen. Ze proberen te voorspellen hoe de situatie in Haïti zich zal ontwikkelen en welke hulp waar nodig zal zijn.

17 oktober 2016

Jeroen van den Hoven in Nieuwsuur over Kunstmatige Intelligentie

Soms heeft kunstmatige intelligentie effecten die we niet willen. Daar ligt volgens Jeroen van den Hoven, hoogleraar ethiek en technologie, ook het gevaar. "Intelligentie kruipt in alle slimme apparaten. Dat is soms heel goed en nuttig, maar soms hebben we dingen niet meer helemaal onder controle en heeft het effecten die we niet willen."