TBM wetenschappers in de media

Ontdek de recente media-aandacht die het impactvolle onderzoek en de deskundige perspectieven van de Faculteit Technologie, Beleid en Management van de Technische Universiteit Delft belichten. Duik in artikelen, interviews en features die innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen belichten.

52847 resultaten

27 juni 2024

Bert van Wee over rekeningrijden op EenVandaag

Het nieuwe kabinet zet een streep door de invoering van rekeningrijden. Bert van Wee vindt het jammer. Ook omdat het invoeren van dit plan van belang is voor autorijders.

Bert van Wee op Change Inc. over per spoor naar het EK voetbal

Honderdduizenden supporters uit Duitsland en omliggende landen reizen per spoor af naar de speelsteden. Een mooie opsteker voor het internationale treinverkeer, zegt hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee.

20 juni 2024

Roman Hennig bij Solar365.nl over slimme nettarieven om netcongestie te voorkomen

Het Nederlandse elektriciteitsnet raakt steeds voller. Er wordt hard gewerkt aan verzwaring van het net, maar het duurt jaren tot dat voldoende is uitgebreid. In de tussentijd zijn er ook andere maatregelen die genomen kunnen worden om overbelasting van het elektriciteitsnet tegen te gaan, zoals consumenten stimuleren tot efficiënter gebruik van het stroomnet met slimme nettarieven, zegt Roman Hennig.

Laurens de Vries bij BNR nieuwsradio over klappen van de Tennet deal

Dat het Duitse onderdeel van TenneT niet wordt verkocht, heeft ook veel voordelen. Dat zegt Laurens de Vries. TenneT is eigendom van de Nederlandse staat. Door het klappen van de deal loopt de Nederlandse 22 miljard euro aan inkomsten mis. Maar, zo stelt De Vries, hiermee houdt TenneT wel de unieke positie die het in Europa heeft. De netbeheerder is de enige grensoverschrijdende netbeheerder van Europa en dat heeft ook een hoop voordelen.

10 juni 2024

Bert van Wee bij Bloomberg over congestion pricing

Tolling drivers to enter city centers has brought fast, tangible environmental benefits elsewhere — and won over the public. People’s attitudes shift as they experience benefits such as less clogged streets and they come to accept a new status quo — and those changes happen fast. Limited research so far shows public opinion shifts in just two months, said Bert van Wee, a professor of transport policy at the Netherlands’ Delft University of Technology.

06 juni 2024

Michel van Eeten bij de Volkskrant over lek bij vergadersoftware Webex

Door een lek in de vergadersoftware Webex, gebruikt door de Rijksoverheid, konden Duitse onderzoekers informatie over ruim tienduizend vergaderingen verzamelen, waaronder die van ministers. Mogelijk konden kwaadwillenden zelfs meeluisteren. Het voorval laat volgens hoogleraar Michel van Eeten zien wat er fout kan gaan wanneer de Rijksoverheid cybersecurity uitbesteedt – de overheid kon het Webex-lek zelf niet voorkomen. ‘Hoe erg is het dat een Amerikaans bedrijf kerndiensten levert in het Nederlandse publieke domein? Dat is een vraag waar de politiek iets van moet vinden.’

03 juni 2024

Bert van Wee bij NPO1 Radio 1 over de leeftijd van het Nederlandse wagenpark

Nederland heeft het oudste wagenpark van West-Europa. Dat komt o.a. omdat nieuwe auto's erg duur zijn in de aanschaf. Daarnaast speelt ook het gebruik van de auto mee zegt Bert van Wee. 'Auto's gaan minder hard mee als er hard mee wordt gereden, zoals in Duitsland. Nederlanders zijn ook minder statusgevoelig en blijven daarom langer doorrijden in hun auto.'

02 juni 2024

Frances Brazier in AD over internet in Nederland

We kunnen allemaal gebruikmaken van het internet in Nederland, mede dankzij TU Delft hoogleraar Systeemkunde Frances Brazier.

29 mei 2024

Bert van Wee in Brusselse Nieuwe over goedkoop vliegen zit goedwerkend Europees treinnetwerk in de weg

Tweede Kamerlid Marieke Koekkoek (Volt) heeft een initiatiefnota voor een succesvol Europees treinnetwerk gepresenteerd. Iets wat opvalt, is het verschil in prijs tussen vliegen en treinreizen. “Vliegen is veel te goedkoop’’, zegt Bert van Wee van de TU Delft. Volt wijst oneerlijke subsidies aan als de boosdoener.

28 mei 2024

Lotte Asveld bij Op1 over leven maken uit iets levenloos

Van iets levenloos leven maken. Het klinkt als science fiction, maar natuurkundige Cees Dekker en zijn team krijgen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek maar liefst 40 miljoen euro om dit voor elkaar te krijgen. Hoe gaat het in zijn werk en welke ethische bezwaren kleven er vast aan dit ambitieuze plan? Onderzoekers Cees Dekker en Lotte Asveld vertellen erover.