TBM wetenschappers in de media

Ontdek de recente media-aandacht die het impactvolle onderzoek en de deskundige perspectieven van de Faculteit Technologie, Beleid en Management van de Technische Universiteit Delft belichten. Duik in artikelen, interviews en features die innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen belichten.

52788 resultaten

25 september 2018

Virginia Dignum at Medium.com about keep loved ones alive with AI

The idea of preserving a person through their speech with interactive simulations is not new. “It is conceivable that people may attempt to develop such systems to ‘replace’ deceased loved ones in an emotional interaction,” says Victoria Dignum, associate professor of social artificial intelligence at Delft University of Technology. “I would not necessarily say that such uses are to be forbidden per se, but if developed, these must be subjected to strong ethical, psychological, and social reviews, in ways similar to how medicines are introduced nowadays.”

Bert van Wee in de Volkskrant over sneltreinen naar Duitsland

Over twee jaar moeten sneltreinen passagiers in vier uur van Amsterdam naar het hart van Berlijn vervoeren. Technisch gezien is het niet zo vreselijk moeilijk om een trein in vier uur naar Berlijn te laten rijden. De uitdaging zit hem in politieke wil, zowel over de grens als bij Nederlandse gemeenten. ‘Iedere gemeente langs het spoor wil dat een hogesnelheidstrein wél bij hen stopt, maar verder non-stop doorrijdt naar de eindbestemming’, zegt Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid en logistieke organisatie aan de TU Delft.

Aimee van Wynsberghe op NOS.nl over Seksrobots

Ze heeft lang bruin haar, is 1 meter 63 en ze is er helemaal voor jou alleen. Robin, de vermoedelijk eerste Nederlands sprekende seksrobot. De poppen zijn er al van verschillend postuur. Er zijn ook poppen die Van der Voort niet verkoopt, zoals kindsekspoppen. De vraag is of dit soort poppen en robots ongewenst gedrag zoals seks met kinderen ontmoedigen, of juist normaliseren en de drempel verlagen om het 'in het echt' te doen. Om daarachter te komen is wetenschappelijk onderzoek nodig. En dat is in dit soort gevallen vaak ingewikkeld, legt Aimee van Wynsberghe uit. Ze is universitair docent aan de TU Delft en president van de Responsible Robotics Foundation (RFF). Afgelopen jaren heeft ze zich verdiept in ethische vraagstukken rond seksrobots.

Baiba Pudane in Verkeerskunde over activiteitenpatroon in zelfrijdende auto

Met de komst van de zelfrijdende auto kunnen gebruikers onderweg activiteiten uitvoeren waarvoor ze voorheen op locatie moesten zijn. Het effect van deze verandering in het activiteitenpatroon op toekomstige vervoerskeuzes is tot nog toe op basis van een vrij eenzijdige benadering meegenomen in mobiliteitsmodellen. Dit artikel presenteert een model waaraan TBM promovenda Baiba Pudane werkt. Het model houdt beter rekening met variaties in de aanpassing van het activiteitenpatroon.

17 september 2018

Jeroen van den Hoven in diverse media over killerrobots

De killerrobots komen eraan. Nobelprijswinnaars, NGO's en landen komen in verzet tegen het gebruik van deze slimme wapensystemen. Ze kunnen op eigen houtje doelen - en dus ook mensen- vernietigen. Hoe gevaarlijk zijn zulke systemen? Kun je ze verbieden? En hoe voorkom je dat ze fatale fouten maken? Op de TU Delft probeert hoogleraar ethiek en filosofie Jeroen van den Hoven de robotbouwers van de toekomst te voorzien van een nieuwe moraal voor autonome systemen.

13 september 2018

Marc de Vries in Reformatorisch Dagblad over religie en vertrouwen in technologie

In zijn nieuwste column gaat Marc de Vries, bijzonder hoogleraar reformatorische wijsbegeerte aan de TU Delft, in op de rol van religie en het vertrouwen in (of het wantrouwen van) de technologie aan de hand van het boek "Het hoofd boven water houden" van dr. W. J. Hagoort over de geschiedenis van de Gelderse zeepolder Arkemheen.

Bert van Wee in AD over taxiritten

Wie stapt er volgend jaar nog in de taxi? Door de stijging van de tarieven met bijna 6 procent wordt een taxiritje in Nederland een dure grap. Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, vindt de stijging van de taxitarieven door met name de verhoging van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent verdedigbaar.

13 september 2018

Neelke Doorn in Trouw over traditionele rollenpatronen bij een academische loopbaan

Het nieuwe academische jaar is deze week begonnen. Aan de universiteit is het voor vrouwen altijd nog harder werken dan voor mannen. Zeker op een technische universiteit, stellen de hoogleraren Merle de Kreuk en Neelke Doorn van de TU Delft. ‘Ik krijg standaard mails met ‘Geachte heer Doorn’.’

Marijn Janssen op iBestuur.nl over digitalisering en ICT

Common Ground. De term staat voor een beweging waarbij gemeenten en leveranciers gezamenlijk werken aan een stapsgewijze modernisering van de ICT-infrastructuur. Dat roept enigszins de vergelijking op met Estland, een land waar de digitalisering lijkt uitgevonden. Maar hoe eerlijk is die vergelijking? Hoogleraar Marijn Janssen (TU Delft) over verschillen en overeenkomsten tussen Common Ground en de situatie in Estland.

07 september 2018

Hadi Asghari in diverse media over privacy van data

We requested our personal information from dozens of companies. Here’s what they gave us -- and what they didn’t. "Data requests are a window into the soul of on organization," said Hadi Asghari, an assistant professor at Delft University of Technology in the Netherlands, whose research has shown how little EU access laws have been adhered to in recent years.