TBM wetenschappers in de media

Ontdek de recente media-aandacht die het impactvolle onderzoek en de deskundige perspectieven van de Faculteit Technologie, Beleid en Management van de Technische Universiteit Delft belichten. Duik in artikelen, interviews en features die innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen belichten.

52788 resultaten

Wijnand Veeneman in Trouw over capaciteitsgrenzen van het spoornet

Het spoornet loopt tegen de grenzen van zijn capaciteit aan, constateerden zowel de NS als ProRail deze week. Intussen groeit het aantal reizigers en het aantal treinen. Hoe moet dat worden opgelost. Wijnand Veeneman, hoofddocent en onderzoeker vervoer aan de TU Delft, geeft zijn visie.

Alexander Verbraeck op NRC.nl over onafhankelijkheid van wetenschappers

De voorwaarden die de rijksoverheid voor het financieren van onderzoek in opdracht hanteert, druisen recht tegen de beroepscode van wetenschappers in. „Je wordt alleen gevraagd het beleid te legitimeren.” Alexander Verbraeck, hoogleraar wiskundige modellen en simulatie aan de TU Delft, heeft nooit problemen met de overheid. Zijn faculteit sluit contracten waarin de wetenschappelijke onafhankelijkheid wordt gegarandeerd.

Bert van Wee in Trouw over Private lease auto's

Steeds meer Nederlanders kopen zelf geen nieuwe auto, maar maken gebruik van een privé-leasecontract. Of de groei van privé-lease leidt tot grotere of kleinere verkeersstromen durft Bert van Wee, hoogleraar Transport aan de TU Delft, niet te zeggen.

04 september 2018

Virginia Dignum op European Commission over What is Artificial Intelligence?

What is artificial intelligence? Virginia Dignum, Associate Professor of Social Artificial Intelligence at Delft University of Technology, provides a definition.

Virginia Dignum in Financieel Dagblad over KI Brain drain

Kunstmatige intelligentie is hot, merkte professor Virginia Dignum van de Universiteit Delft afgelopen januari. Heel erg hot. Ineens had ze drie aanbiedingen van headhunters in haar mailbox.

Lori Tavasszy op BNR nieuwsradio over belasting op uitstoot vrachtwagens

Belasting heffen op de uitstoot van vrachtwagens is onvermijdelijk om de energiedoelstellingen in 2030 te halen. Dat stelt Lori Tavasszy, hoogleraar goederenvervoer en logistiek aan de TU Delft.

28 augustus 2018

Jelle de Boer op socialevraagstukken.nl over universeel egoïsme

We werken samen en helpen elkaar, niet vanuit een verkapte vorm van universeel egoïsme, maar omdat het functioneel is. Mensen hebben elkaar eenvoudigweg nodig om te overleven en vooruit te komen. En het geeft soms nog een fijn gevoel ook. Zo zegt Jelle de Boer, filosoof en docent aan de Hogeschool voor Toegepaste Filosofie in Utrecht en aan de Faculteit TBM van de Technische Universiteit Delft.

28 augustus 2018

Jeroen van den Hoven in Buitenhof over digitale dictatuur

Vier scherpe geesten gaan in debat over het nieuwste boek van bestseller-auteur en wetenschapper Yuval Harari. In 21 lessen voor de 21e eeuw stelt Harari urgente vragen: komt er een nieuwe wereldoorlog? Is nationalisme de oplossing voor angst en onzekerheid? Nemen robots en de briljante bèta’s het over en ontstaat er een klasse van nuttelozen? In Buitenhof: Ian Buruma, publicist en hoofdredacteur van The New York Review of Books, Rosanne Hertzberger, NRC-columnist en microbioloog, Philip Huff, schrijver en Jeroen van den Hoven, hoogleraar Ethiek en Technologie (TU Delft).

24 augustus 2018

Wijnand Veeneman in diverse media over treinproblemen rondom Amsterdam

Wie dinsdag in of rondom Amsterdam de trein wilde pakken, had dikke pech. Een seinstoring had alle treinverkeer in en rondom onze hoofdstad helemaal platgelegd. Hoe kan het toch dat een enkele storing zulke grote gevolgen heeft?

24 augustus 2018

Bert van Wee in diverse media over het dichtslibbend OV in de steden

Het openbaar vervoer in de grote steden raakt overvol. Het Rotterdamse vervoersbedrijf RET trekt daarover aan de bel en zegt tegen BNR dat het aantal passagiers het afgelopen half jaar hoger was dan eerder werd aangenomen.