TBM wetenschappers in de media

Ontdek de recente media-aandacht die het impactvolle onderzoek en de deskundige perspectieven van de Faculteit Technologie, Beleid en Management van de Technische Universiteit Delft belichten. Duik in artikelen, interviews en features die innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen belichten.

52789 resultaten

08 november 2018

Bert van Wee in diverse media over files en rekeningrijden

Niet eerder verreden de Nederlanders zo veel kilometers op de weg als vorig jaar: maar liefst 147 miljard, een stijging van bijna 12 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. 'De economie trekt weer aan, er zijn meer mensen aan het werk', zegt hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft. Goedkoper openbaar vervoer om het fileprobleem op te lossen, vindt Van Wee een peperdure maatregel, hij ziet alleen oplossingen in de kilometerheffing.

07 november 2018

Virginia Dignum en Aimee van Wynsberghe in Financieele Dagblad over kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie bepaalt de prijs voor een vlucht of hotelkamer, kent gemeentelijke uitkeringen toe en scant cv's bij sollicitaties. Om te voorkomen dat bedrijven algoritmes puur voor commerciële doeleinden kapen, hebben drie vrouwen Allai Nederland (Dutch Alliance for Artificial Intelligence) opgericht: Virginia Dignum, Catelijne Muller, Aimee van Wynsberghe. Ze adviseren alle drie al de Europese Commissie over verantwoorde ontwikkeling en gebruik van kunstmatige intelligentie (KI).

07 november 2018

Jos Blank in Volkskrant over hoeveel kost een basisschoolleerling?

Grofweg 6.700 euro trekt de Rijksoverheid jaarlijks uit voor elke basisschoolleerling. Dat geld komt niet allemaal in de klas terecht. Waar blijft het dan? Jos Blank, hoogleraar productiviteit van de publieke sector aan de Erasmus Universiteit en onderzoeker bij TU Delft, reageert op een onderzoek over de complexiteit van financiële stromen in het onderwijs en de daarmee veronderstelde ondoelmatigheden.

Jos Blank op BNR nieuwsradio over marktmechanismen in de zorg

Deze week zijn twee ziekenhuizen failliet gegaan. Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Staan er meer ziekenhuizen op omvallen? Moeten we de ziekenhuiszorg anders regelen? Volgens Jos Blank, hoogleraar productiviteit van de publieke sector aan de Erasmus Universiteit en onderzoeker bij TU Delft, zit het probleem vooral aan de inkomstenkant omdat kleinere ziekenhuizen in het onderhandelingsproces over patiententarieven, minder hoge tarieven kunnen rekenen dan grote ziekenhuizen. Dat maakt hen kwetsbaar.

Bert van Wee op NPO radio 1 over CO2 reductie

Rob Jetten, fractievoorzitter van D66 wil de verlaging van de maximum snelheid op onze snelwegen nadrukkelijk als optie openhouden in de strijd om CO2 uitstoot te beperken. ''Maar'', zegt Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid TU Delft, ''we weten eigenlijk helemaal niet hoeveel mensen daadwerkelijk die maximumsnelheid rijden en hoeveel mensen langzamer of juist wat sneller rijden.'' Daardoor is volgens Van Wee de echte CO2-reductie niet te voorspellen.

Niek Mouter op verkeerskunde.nl over MKBA

“De MKBA blijft voor mij een fascinerend instrument. In de praktijk kom ik mensen tegen die de MKBA als een quasi-religie beleven, terwijl ik ook mensen ken die al een zuur gezicht trekken als ze het woord ‘MKBA’ horen.

Bert van Wee op NPO radio 1 over kilometerheffing

Het was de week van de file. Donderdagavond sneuvelde het filerecord en stond er ruim 1100 kilometer in de spits. Reden om je af te vragen of al die investeringen in asfalt wel helpen. Volgens dr. Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, is een vorm van kilometerheffing het meest effectief.

07 november 2018

Michel van Eeten in diverse media over domeinnaamfraude

In het televisieprogramma Kassa was er aandacht voor fraude via de populaire terugbetaalapp Tikkie via een nepwebsite. In het fragment is te zien hoe deze app ingezet wordt voor fraude via Marktplaats. Hoe werkt deze vorm van fraude? Hoe herken je het en wat kun je als bedrijf doen om dit met jouw merk te voorkomen? Michel van Eeten, hoogleraar internetveiligheid bij de TU Delft, vertelt in de uitzending: ‘We hebben mensen jarenlang geleerd om op het groene slotje te letten. Dit is in het verleden zo benadrukt en daardoor zijn mensen op dit moment helaas verkeerd getraind.

05 november 2018

Hans de Bruijn in Trouw: Het succes van Beto O’Rourke moet de Democraten aan het denken zetten

De midterm verkiezingen van dinsdag gaan natuurlijk over Donald Trump - krijgt hij voldoende steun van de Amerikaanse kiezers?

01 november 2018

Bert van Wee in diverse media over files

De files in Nederland worden de komende 10 jaar alleen maar erger. Er worden steeds meer kilometers gemaakt en daardoor is het drukker op de weg. Professor Bert van Wee van de TU Delft vertelt wat men er tegen kan doen.