Experts

Zes wetenschappers uitgelicht

Joris Melkert

De toekomst van de luchtvaart  

Joris Melkert wordt door de pers vaak benaderd om zijn expertise op het gebied van luchtvaart. Daarnaast schreef hij mee aan de Factsheet Toekomst Verduurzaming Luchtvaart voor de Tweede Kamer. Aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek is hij universitair hoofddocent en onderwijsdirecteur. In 2019 werd hij verkozen tot Beste docent van de TU Delft. In deze video van de Universiteit van Nederland legt hij uit hoe je een vliegtuigramp analyseert. Op de website van Rotterdam The Hague Innovation Airport zegt hij over de toekomst van de luchtvaart:  

“Ontwikkelingen in de luchtvaart gaan altijd erg langzaam; de luchtvaart is heel complex en heeft een heel hoog veiligheidsniveau. Hierdoor gaan de ontwikkelingen traag, maar ze gaan wel gewoon door. Het probleem zit in de grote luchtvaart: de duizenden kilometers die we vliegen. We zullen dus de grote luchtvaart moeten aanpakken. Het goede nieuws is: het is technisch niet onmogelijk, je hoeft geen natuurwetten te overtreden. Het slechte nieuws is: het is niet makkelijk. Het gaat een hoop geld en tijd kosten en we moeten nu aan de slag. Maar ik ben optimistisch dat wij dat kunnen.”  

Mail: J.A.Melkert@tudelft.nl  
Talen: NL + EN 

Bekijk het profiel

Roelof Vos 

De Flying-V 

Roelof Vos is universitair hoofddocent en de projectleider van de Flying-V: een radicaal nieuw soort vliegtuigontwerp dat zuiniger vliegt, ook op lange afstanden. Zijn onderzoek richt zich op nieuwe vliegtuigconfiguraties en -technologieën om echt duurzame luchtvaart mogelijk te maken; zuinig op het gebied van milieu, energie en economisch perspectief. Zijn onderzoek richt zich op innovatief vliegtuigontwerp, aerodynamica en voortstuwing. 

“Hoe kunnen we de luchtvaart echt duurzaam maken? Welke technologieën zijn nodig om de impact van de luchtvaart op het klimaat drastisch te verminderen? En wat betekenen deze technologieën voor de prestaties van vliegtuigen? Dat soort vragen probeer ik samen met mijn collega's te beantwoorden. Ik heb me gespecialiseerd in de holistische beoordeling van nieuwe luchtvaarttechnologieën en vliegtuigconfiguraties.” 

Mail: R.Vos@tudelft.nl  
Talen: NL + EN 

Bekijk het profiel

Marios Kotsonis

Verminderen van luchtweerstand 

Het verminderen van aerodynamische weerstand van vliegtuigen kan een sleutelrol spelen in terugdringing van emissies, daarover gaat het onderzoek van hoogleraar Flow Control Marios Kotsonis. Kotsonis weet alles over aerodynamica en stromingsleer, en hij is projectleider van Delft Laminar Hump. Dat is een kleine ‘heuvel’ op de vliegtuigvleugel. Wanneer de lucht over de geplaatste heuvel stroomt, blijkt deze onverwacht veel langer laminair, wat de efficiëntie van de vleugel sterk vergroot. Kotsonis ontving in 2024 een Vici-beurs en een ERC Proof of Concept-beurs voor zijn onderzoek hiernaar In deze story vertelt hij: 

“Stel dat je de helft van een pijlvleugel laminair kunt maken, dan levert dat een brandstofbesparing op van 15 procent. Om dat in perspectief te plaatsen: bij elke nieuwe generatie vliegtoestellen verbetert het brandstofverbruik met 2 tot 3 procent. Hiervoor zijn allerlei verbeteringen nodig, zoals in de motor en aerodynamica. Maar één relatief eenvoudige aanpassing kan dus mogelijk een vele malen grotere winst opleveren.” 

Mail: M.Kotsonis@tudelft.nl 
Talen: EN

Bekijk het profiel

Roeland de Breuker 

Flexibele vleugels

Roeland de Breuker is universitair hoofddocent Aerospace Structures & Materials en projectleider van SmartX. De Breuker promoveerde in 2006 op morphing wings, en sindsdien onderzoekt hij deze flexibele vleugels, als mogelijkheid om vliegen te verduurzamen. In het SmartX-project worden dan ook de vliegtuigvleugels van de toekomst gemaakt: geïnspireerd op vogel-vleugels. Het voordeel van flexibele vleugels is dat ze het gewicht van vliegtuigen naar verwachting met 30 procent kunnen verminderen, en daarmee tot 10 procent brandstof kunnen besparen.  

“Flexibele vleugels zijn gladder dan de huidige vleugels met hun kleppen en spleten. Ze veranderen van vorm als het brandstofverbruik tijdens de vlucht de gewichtsverdeling verandert, en ze verminderen de krachten op de bevestiging aan de romp, zodat de constructie lichter kan worden.” 

Mail: R.DeBreuker@tudelft.nl 
Talen: NL + EN 

Bekijk het profiel

Arvind Gangoli Rao  

Onderzoekt waterstof als brandstof 

Arvind Gangoli Rao is hoogleraar Sustainable Aviation Propulsion. De leerstoel richt zich op één van de grootste uitdagingen en beloftes voor verduurzaming van de luchtvaart: vliegen op duurzame energiedragers in innovatieve vliegtuigmotorconfiguraties.  

Waterstof en op waterstof gebaseerde brandstoffen bieden een kans om ons transportsysteem te herzien, vooral de moeilijk te verduurzamen sectoren zoals scheepvaart en luchtvaart. Tegelijkertijd brengt het uitdagingen met zich mee. Het onderzoek van Gangoli Rao staat in het teken van het verduurzamen van de luchtvaart, en nieuwe soorten motoren, brandstof en vliegtuigen die minder emissies opleveren. 

“We moeten dit wel doen. De aarde heeft ons niet nodig, maar wij de aarde wél.”  

Mail: A.GangoliRao@tudelft.nl 
Talen: NL + EN 

Bekijk het profiel

Irene Dedoussi

Milieuaspecten van de luchtvaart

Irene Dedoussi deed haar postdoc aan het MIT en is nu universitair hoofddocent Atmospheric Impacts of Aviation. Ze kijkt naar luchtverontreiniging, stikstof, gezondheidseffecten van de luchtvaart en de klimaatimpact ervan. Voor het verbeteren of zelfs klimaatneutraal maken van de luchtvaart is een multidisciplinaire benadering op systeemniveau nodig. In deze story legt ze uit waarom en ook hoe. 

“De TU Delft is voor mij de ideale plek om dit onderzoek te doen omdat het een van de weinige instituten ter wereld is die naar alle milieuaspecten van de luchtvaart kijkt. Om duurzaamheid te bereiken, moeten we geluidsoverlast, luchtkwaliteit en klimaateffecten niet los van elkaar zien. Er zijn wezenlijke afwegingen te maken tussen deze milieueffecten.” 

Mail: I.C.Dedoussi@tudelft.nl 
Talen: EN 

Bekijk het profiel


Contactgegevens persvoorlichter

Karlijn Spoor
Wetenschapsvoorlichter Resilient Cities & Mobility
k.spoor@tudelft.nl
0641612272