Flying-V
Energiezuinig vliegen op de lange afstanden
Flying-V
Energiezuinig vliegen op de lange afstanden
Flying-V
Energiezuinig vliegen op de lange afstanden
De Flying-V
In de Flying-V – oorspronkelijk een idee van Justus Benad tijdens zijn afstudeeropdracht bij Airbus Hamburg - zijn passagierscabine, vrachtdek en brandstoftanks geïntegreerd in de vleugel. Het ontwerp is minder lang dan een Airbus A350-1000, maar heeft wel dezelfde spanwijdte. Daardoor maakt de Flying-V probleemloos gebruik van de huidige infrastructuur op luchthavens, zoals gates en taxibanen. De Flying-V vervoert daarnaast ongeveer hetzelfde aantal passagiers - 361 in de standaardconfiguratie – en dezelfde hoeveelheid vracht, nl. 160m3. Projectleider van de TU Delft, Roelof Vos: “De Flying-V is kleiner dan de A350-1000, en heeft minder omstroomd oppervlak ten opzichte van de beschikbare hoeveelheid volume. Daardoor is de weerstand lager. Voor dezelfde afstand heeft de Flying-V dus minder brandstof nodig.”
De Flying-V is een ontwerp voor een zeer energiezuinig type vliegtuig voor de lange afstanden. Dit vliegtuigontwerp, waarbij de passagierscabine, het vrachtdek en de brandstoftanks zijn geïntegreerd in de vleugel, verbruikt door een betere aerodynamische vorm en een lager gewicht 20% minder brandstof dan de Airbus A350-1000, het meest moderne vliegtuig van nu.
Succesvolle eerste vlucht voor de TU Delft Flying-V
In de zomer van 2020 maakt het schaalmodel van de Flying-V een succesvolle eerste vlucht. Lees meer over deze vliegtests.
Languit slapen in economy classHoogleraar Peter Vink en industrieel ontwerper Thomas Rotte maakten de ontwerpen voor de nieuwe, ovaalvormige cabine. In de Flying-V past ook een traditionele cabine, maar Vink en Rotte ontwierpen een experimenteel lichtgewicht interieur gericht op passagierscomfort en waarin nog steeds hetzelfde aantal passagiers past als in een Airbus A350-1000. |
Dr.ir. Roelof Vos is de project leider van de Flying-V aan de TU Delft, waar de Flying-V wordt ontwikkeld sinds 2016. Als Associate Professor van de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek staat Roelof Vos aan het roer van de projecten die gericht zijn op de ontwikkeling van de Flying-V aan de TU Delft. Deze projecten omvatten studies in de richtingen van het algehele vliegtuig en aerodynamisch ontwerp, systemen integratie, bestuurbaardheid, en meer.
Alle publicaties zijn hier te vinden.
Vliegen op duurzame energie
De Flying-V is een van de onderzoekslijnen van de TU Delft naar het verduurzamen van de luchtvaart. Decaan Henri Werij: “Uiteindelijk moeten we volledig op duurzame energie gaan vliegen. CO2-neutraal. Als er dan nog CO2 vrijkomt tijdens de vlucht, bijvoorbeeld omdat we dan op synthetische kerosine vliegen, wordt diezelfde hoeveelheid CO2 ingezet om die brandstoffen te maken. Aan de TU Delft onderzoeken we hoe we dit gaan realiseren. We onderzoeken bijvoorbeeld nieuwe manieren van voortstuwing, zoals elektrisch en elektrisch-hybride, de klimaatimpact van de luchtvaart en de operaties rondom luchtverkeer, zoals de luchthavens.”
Spanwijdte | Aantal Passagiers | |
FV-1000 | 65 | 361 |
FV-900 | 61 | 328 |
FV-800 | 56 | 293 |
Nieuws
Verhalen
Betrokken vanuit de TU Delft:
Meer informatie:
Over het vliegtuigontwerp en het schaalmodel (faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek):
Roelof Vos, onderzoeker Flight Performance and Propulsion: +31 (0)15 278 5643
Ineke Boneschansker, persvoorlichting: +31 (0)15 278 5361
Veelgestelde (technische) vragen over de Flying-V
Over het ontwerp voor de cabine en passagiersbeleving (faculteit Industrieel Ontwerpen):
Marc de Kool, persvoorlichting: +31 (0)15 278 3723,
Persvoorlichting TU Delft: +31 (0)15 278 9111.