Ontdek de IO Bachelor
Design zit in ons DNA. Sinds het begin der tijden, gebruiken mensen hun brein om de wereld naar hun eigen hand te zetten. Van de meest primitieve gereedschappen tot de meest geavanceerde smartphones. Design heeft de mogelijkheid de wereld om ons heen te veranderen en het leven van mensen te verbeteren. Maar waar de mens langzaam evolueert, gaat de technologische revolutie in razend tempo door. Het is de taak van Design om dit tempo niet alleen bij te houden, maar voor te zijn, om te anticiperen op de wereld van morgen en deze vorm te geven.
Op deze pagina kun je ontdekken hoe de faculteit Industrieel Ontwerpen deze uitdaging aangaat en de ontwerper van de toekomst voorbereidt op een wereld vol complexiteit.
Naast de pilaren mens, technologie en organisatie, is het vernieuwde Bachelor programma rond twee principes ontworpen:
- Altijd ontwerpen: Ontwerpen leer je door te doen. Daarom zijn de ‘Ontwerp Projecten’ de ruggengraat van het vernieuwde programma.Geïntegreerd in deze ontwerpprojecten zit IDME. Dit is een leerlijn, waarbij jij je rol als ontwerp ingenieur gaat verkennen en omarmen, om zo een zelfbewuste ontwerper te worden.
- Actief leren: Een leergierige en gretige houding is fundamenteel voor een ontwerper. Verschillende lesmethodes in de vernieuwde bachelor stimuleren een actieve leerhouding. Hiermee worden studenten aangemoedigd om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces en ontwikkeling.
Hoewel deze punten altijd centraal staan zal er in ieder semester een andere nadruk worden gelegd. Nieuwsgierig naar deze verschillende thema’s en de inhoud van de vakken? Klik door naar de semesterpagina’s en ontdek IO!
Semester 1
Introductie op IO
Welkom bij het IO bachelor programma. Binnen het eerste ontwerpproject start je met kleine projecten om kennis te maken met verschillende aspecten binnen het ontwerpveld. Na de mini-projecten, ga je een product ontwerpen binnen duidelijk gestelde kaders. In de vakken die parallel lopen aan het ontwerpproject, leer je de basis van de drie pilaren van het ontwerpen; de mens, organisaties en techniek. Daarnaast kom je te weten hoe wij ontwerpen zien binnen de faculteit, wat onze visie is en hoe complex het ontwerpveld geworden is.
Door de domeinen af te kaderen wordt het complexe ontwerpveld behapbaar gemaakt. Hoe verder de opleiding vordert, hoe meer deze domeinen met elkaar verbonden en verweven worden.
Semester 2
Product-service systemen
Nadat de eerste producten zijn ontworpen in semester 1, gaan we een stapje verder. In semester 2 komt ook de digitale kant aan de orde. Door snel ontwerpiteraties te doorlopen worden product-services ontworpen. De kennis van het eerste semester wordt meegenomen en uitgebreid in de parallelle vakken in dit semester. Digitale technologie en de interactie tussen deze technologieën en de mens staan hier centraal.
Daarnaast leer je in semester 2 onderzoek doen voor een ontwerpproject en hoe je waarde kunt creëren met een product-service voor een gebruiker en een organisatie. Aan het einde van dit jaar zijn de eerste stappen gezet om, om te gaan met meer complexiteit.
Semester 3
Duurzame impact
In de start van het tweede jaar, ontwikkel je als student in het derde semester voor het eerst een product-service in een systeem. Hierna zet je vanuit een duurzaamheidsperspectief een innovatief ontwerp neer om het systeem te verbeteren. In dit semester is te merken dat de domeinen mens, technologie en organisatie altijd met elkaar in verbinding staan.
De technische kennis wordt uitgebreid, waardoor je meer dynamische ontwerpen kan neerzetten. Daarnaast leer je hoe je met data om kan gaan in het ontwerpproces en wordt geleerd om naar de toekomst te kijken en duurzaamheidsaspecten mee te nemen. Bijvoorbeeld wat voor impact ontwerpers kunnen hebben op de wereld en hoe studenten keuzes kunnen maken in het vierde semester.
Semester 4
Start van je eigen pad
De complexiteit van het ontwerpveld wordt al redelijk beheerst voordat we overgaan naar semester 4. Hier wordt vervolgens de nadruk op maatschappelijke thema’s gelegd. Door een interventie te ontwerpen voor een sociaal probleem, is het doel het systeem te veranderen. De focus ligt hierbij op een stakeholder, maar je houdt ook rekening met de andere betrokkenen. Reflecteren op je eigen positie binnen zulke ontwerpprocessen is hierbij belangrijk.
Naast dit ontwerpproject zijn er keuzevakken die verdiepen in vier thema’s: Technologie, Mens, Organisaties en Skills. Zo breid je je kennis uit in elk domein en wordt er ruimte gegeven om zelf keuzes te maken aan de hand van persoonlijke interesses. De keuzevakken lopen naast het ontwerpproject, en omdat niet iedereen dezelfde vakken volgt, leer je van elkaar. Je merkt al snel dat deze brede kennis een belangrijke rol kan spelen in je ontwikkeling als ontwerper en de ontwikkeling van jouw project.
Keuzevakken Organisation
Keuzevakken Technology
Keuzevakken Skills
Keuzevakken People
Semester 5
Minor
Tijdens het 5e semester is volgen studenten een minor. Je kan ervoor kiezen om op IO te blijven, een minor bij een andere faculteit van de TU Delft te volgen, jouw kennis te verbreden door een minor op een andere universiteit te volgen of zelfs naar het buitenland te gaan.
Onderstaande link brengt je naar de minor pagina van Industrieel Ontwerpen.
Semester 6
Positionering als ontwerper
Het laatste jaar van de Bachelor staat in het teken van vrije keuze en persoonlijke ontwikkeling. In het vijfde semester kun je als student bijvoorbeeld een minor naar keuze volgen aan je eigen faculteit, bij andere universiteiten in Nederland of zelfs een half jaar naar het buitenland gaan. Na dit half jaar keert iedereen terug naar de faculteit en is er opnieuw ruimte voor keuzevakken. Deze kunnen zowel verdiepend als verbredend zijn en worden gekozen op basis van persoonlijke interesse.
Na de keuzevakken is het tijd voor het laatste ontwerpproject: het Bachelor Eindproject. Hierbinnen kun je je eigen pad bewandelen. De case, het ontwerpproces en de verschillende methodieken kies je als student zelf. Alle kennis en skills die zijn opgedaan in voorgaande semesters worden gebruikt en getoond in je eigen project. Daarnaast is dit de laatste mogelijkheid om in de bachelor nog nieuwe dingen te leren.