Culture & Society

Ontwerpen gebeurt niet in een vacuüm. Sterker nog, ontwerpers oefenen hun vak uit in een verstrengelde wereld. Als we de wereld beschouwen als complexe omgevingen of ecologieën die bestaan uit meerdere mensen, producten en systemen die met elkaar verstrengeld zijn en onvoorspelbaar en onderling afhankelijk zijn - wat betekent dat dan voor ontwerpen? Om daar achter te komen, moeten we naar het grotere geheel kijken.

We moeten van alles ontrafelen om inzicht te krijgen in de rol en gevolgen van ontwerpen.  Zo ontdek je de  betekenis van ontwerpen in bredere zin.

In plaats van te kijken naar direct beoogde gebruikers en gebruik van een ontwerp, zoomen we bij dit keuzevak uit om te kijken naar het grotere geheel, om te ontdekken hoe ontwerpen mensen - en de gehele ecologie waarin onze ontwerpen terechtkomen - beïnvloedt. Tegelijkertijd kijken we ook hoe onze cultuur en samenleving de manier beïnvloeden waarop wij als ontwerpers denken.

Je leert deze verstrengelde wereld analyseren en bestuderen door theorieën te verkennen uit de antropologie en sociologie. Je leert sociaal-culturele concepten als cultuur; macht, structuur & agency; identiteit & consumptie, en verandering. Dat vraagt om een open instelling en een heroverweging van je eigen waarden en manier van kijken en denken Je kijkt naar onze wereld als outsider, waarbij je je nieuwsgierig opstelt en kritische vragen stelt. We ontwikkelen dit begrip samen; door aandachtig te lezen en kritische en soms provocerende discussies in colleges en seminars.

Dit vak geeft je een vocabulaire, inzichten en voorbeelden om jezelf beter te positioneren, een richting te bepalen en je werk te presenteren, en bovenal om je gevoelig te maken voor de betekenis van design in het grotere geheel.
 

Power of Ten by Ray and Charles Eames (1977)
Power of Ten by Ray and Charles Eames (1977)