Biomechanics of Product Use

Het bewegingsapparaat is min of meer de mechanica van een mens. En mensen verschillen vanbinnen even veel van elkaar als vanbuiten. Door inzicht te krijgen in anatomie en wat er in het menselijk lichaam gebeurt, kunnen ontwerpers bij productinnovatie rekening houden met lichamelijke factoren. Kortom, techniek met een menselijk accent.

Bij dit keuzevak gaat op de mens gecentreerd ontwerp dieper dan ooit door de gebruiker van binnenuit te bekijken en kennis op te doen over het bewegingsapparaat dat zich onder het oppervlak bevindt: de mechanica van een mens. Het biedt een combinatie van technologie en anatomie vanuit ontwerpperspectief.

Je leert de basisbeginselen van de anatomie. Je leert de terminologie begrijpen om tot een taal te komen waarmee je met medici kunt samenwerken.

Je maakt kennis met modelleren, van pen en papier tot meer gedetailleerde technieken met gratis beschikbare software. Je krijgt meer inzicht in het vertalen van een probleem aan de hand van een casus door een model te maken dat de effecten van interactieprocessen op het bewegingsapparaat voorspelt. Stel je een schoen voor, en wat er met de gewrichten of spieren van de drager daarvan gebeurt tijdens het hardlopen. Hoe kan die schoen vanuit ontwerpperspectief worden verbeterd?

Je doet waardevolle inzichten op met betrekking tot biomechanica en het verbeteren van de ergonomische kwaliteit van consumentenproducten.

Surgical simulator for knee replacement training by Nitin Gurram, rewarded with a Red Dot Award in 2020
Surgical simulator for knee replacement training by Nitin Gurram, rewarded with a Red Dot Award in 2020
Surgical simulator for knee replacement training by Nitin Gurram, rewarded with a Red Dot Award in 2020