Understanding Organisations
Organisaties hebben wel iets weg van een boom, met een stam en takken die zich in verschillende richtingen uitstrekken. Door inzicht te krijgen in de stam, kunnen ontwerpers nieuwe loten en takken laten groeien. Dat betekent dat je een organisatie creatief en met gevoel voor verantwoordelijkheid vormgeeft, door nieuwe gezamenlijke doelen, doelstellingen en ontwerpen te ontwikkelen die aansluiten op de uitdagingen van deze tijd.
Iedereen heeft in zijn of haar leven ervaringen opgedaan als onderdeel van een organisatie, bijvoorbeeld een school, ziekenhuis of bedrijf. Bij dit vak verdiep je op basis van die ervaringen je inzicht in organisaties door er vanuit een kritisch maar menselijk perspectief naar te kijken.
Je leest uittreksels van artikelen die het organisatieonderzoek mede hebben gevormd. Je leert categoriseren en chaotische, gefragmenteerde informatie over organisaties te interpreteren en vanuit technisch oogpunt te duiden. Je gebruikt dat inzicht om een kritische blik op organisaties te ontwikkelen, met oog voor hun potentie én de gevolgen voor stakeholders en de samenleving.
Je verandert van kennisconsument in kennisproducent. Je leert samenvatten en evalueren. Je schrijft een essay waarin een verandering binnen een organisatie wordt voorgesteld, dat onderdeel wordt van een grotere publicatie.
Je wordt mondiger als ontwerper. Je neemt een standpunt in. Je leert verder te denken dan de status quo en inzien dat we de problemen van vandaag niet kunnen oplossen met de denkwijzen van vandaag.
Dit vak sluit goed aan op Design Project 1, 2, en 4 en andere toekomstige projecten waarvoor inzicht in organisaties essentieel is.