Climate Action

Door de uitstoot van broeikasgassen veranderen we onze leefomgeving, dat staat als een paal boven water. Klimaatverandering hebben we dus zelf in de hand. We moeten het zoveel mogelijk beperken (mitigatie) en ons leren aanpassen waar dit niet kan (adaptatie).

Als TU Delft gaan we ons daar volop voor inzetten. We gaan werken aan de kennis die we nodig hebben om het klimaat op regionaal en wereldwijd niveau beter te begrijpen. We gaan ook werken aan innovaties die ons kunnen helpen bij de overgang naar niet-fossiele brandstoffen of bij het aanpassen aan een veranderend klimaat.

Het probleem is complex en urgent, maar we hebben geen andere keuze dan optimistisch te zijn en al onze capaciteiten te gebruiken om de uitdaging aan te gaan, via onze onderwijsprogramma's en ons onderzoek.

Voor meer informatie, zie:

Onze belangrijkste onderzoeksthema's zijn:

Onze visie op Climate Action komt voort uit tientallen jaren onderzoek van over de hele universiteit. In het Climate Action-programma bouwen we verder aan die onderzoeksgebieden waar we al sterk in zijn en bekijken we waar we nog sterker in moeten worden om onze (inter)nationale reputatie als klimaatuniversiteit hoog te houden.

Climate Action Nieuws

14 juni 2024

De grens tussen boeren en tijgers droogt op

De grens tussen boeren en tijgers droogt op

Een rivier aan de voet van de Himalayas scheidt boer en tijger en vormt de basis van een voedselketen. Nu deze rivier aan het opdrogen is, ontstaan conflicten tussen hen en komt het leefgebied van de tijgers en de boeren in gevaar. Rivieronderzoeker Kshitiz Gautam wil de balans tussen mens en natuur in het gebied herstellen. Op een scooter hobbelde promovendus Kshitiz Gautam weken heen en weer over keien langs de oever van een helderblauwe rivier in Nepal. Bewapend met een knalgroene digitale meetlat zocht hij naar aanwijzingen van vroegere waterstanden, zoals getallen die de lokale bevolking op muren, bomen en stenen heeft geschreven.

06 juni 2024

Extreem weer beter begrijpen: Het 3D-radarproject PHARA organiseert eerste summit

Extreem weer beter begrijpen: Het 3D-radarproject PHARA organiseert eerste summit

Under the name PHARA, a collaborative team of scientists and engineers aim to develop a pioneering phased array weather radar – first of its kind in Europe and one of the first worldwide. This joint effort TU Delft, TU Eindhoven, TNO, Robin Radar, Astron, KNMI, and the Rijksuniversiteit Groningen, officially kicked off with a summit held on May 30.

14 mei 2024

Mijnafval als potentiële bron van kritieke grondstoffen

13 mei 2024

Revolutie in deconstructie met robot voor recycling van materialen

Revolutie in deconstructie met robot voor recycling van materialen

Gebouwen die rijp zijn voor de sloop zitten vol waardevolle materialen. Met een Horizon Europe subsidie gaan onderzoekers van onder andere de TU Delft een robot ontwerpen dat de volledige waardeketen van een gebouw in kaart brengt, om te analyseren wat gerecycled kan worden. Het digitaliseren van dit proces is hard nodig om de bouwsector op een duurzame manier draaiende te kunnen houden.

26 april 2024

Meten van 1 miljoen sneeuwvlokken voor betere weersvoorspellingen

Meten van 1 miljoen sneeuwvlokken voor betere weersvoorspellingen

Met de skilift naar je werk. Dat kunnen niet veel mensen zeggen. Voor postdoc en TU Delft alumnus Koen Muller is dit al bijna 1 jaar lang de realiteit. Naast een skipiste vlakbij Davos bouwt hij een unieke meetopstelling waarmee hij data over sneeuwstormen wil verzamelen om meer inzicht te krijgen in de interactie van het samenklonteren van sneeuwvlokken en atmosferische stroming.


Climate Action Nieuws

12 januari 2023

Zijn natuurlijke oplossingen voor klimaatadaptatie gunstig voor de Nederlandse huizenmarkt?

Zijn natuurlijke oplossingen voor klimaatadaptatie gunstig voor de Nederlandse huizenmarkt?

Nederland moet rekening houden met klimaatgerelateerde overstromingsrisico's bij het plannen van nieuwe woningen adviseert het Deltaprogramma: waar en hoe we huizen bouwen en wat overheden en huiseigenaren kunnen doen om zich aan te passen aan de toenemende overstromingsrisico's.

19 december 2022

Rose Sharifian is speeding up!

Rose Sharifian is speeding up!

PhD defensed her thesis: "Electrochemical oceanic carbon capture using bipolar membrane electrodialysis" and begins her start-up company op CO2 removal

19 december 2022

Emergent behaviour in the energy transition

Emergent behaviour in the energy transition

A research agenda including a concrete action plan for the following research challenges: behavioural theory and modelling of the energy transition, 2) anticipating emergent behaviour to scale up the energy transition, 3) developing transition narratives, and 4) embracing key/change agents and emergent leadership. The action items vary between quick wins and fundamental research ideas that may, together, help us to better shape the energy transition.

14 december 2022

NWO kent subsidie toe aan onderzoek naar bescherming tegen overstromingen

NWO kent subsidie toe aan onderzoek naar bescherming tegen overstromingen

Een groot deel van Nederland kan overstromen. In de zomer van 2021 liep Limburg nog onder water en de zeespiegelstijging en weersextremen maken de urgentie alleen maar groter om te werken aan nieuwe technische en natuurlijke oplossingen. Het programma Future Flood Risk Management Technologies (Future FRM Tech), onder leiding van Bas Jonkman van de TU Delft, ontvangt een NWO Perspectiefsubsidie om aan overstromingsbestendig en klimaatadaptieve kusten en rivieren te werken.

01 december 2022

Meeste stikstofdepositie uit de luchtvaart komt van grote hoogte

Meeste stikstofdepositie uit de luchtvaart komt van grote hoogte

Vliegtuigen stoten tijdens zowel de LTO-vluchtfase (taxiën, opstijgen, landen) als tijdens het vliegen op grote hoogte stikstofoxiden en andere emissies uit. Deze emissies komen terug op het aardoppervlak waar ze in de vorm van stikstof neerslaan op land en wateroppervlaktes. TU Delft onderzoekers hebben met behulp van een atmosferisch model berekend dat de luchtvaart in 2019 verantwoordelijk was voor net iets minder dan 1,2% van de totale wereldwijde stikstofneerslag uit alle bronnen.