Extreem weer beter begrijpen: Het 3D-radarproject PHARA organiseert eerste summit

Nieuws - 06 juni 2024 - Communication EWI

Om de impact van extreme weersverschijnselen beter te begrijpen en te voorkomen, zijn er eerst betere weerradars nodig. Onder de naam PHARA streeft een team van wetenschappers en ingenieurs er daarom naar om een baanbrekende phased array-radar te ontwikkelen - de eerste in Europa en één van de eerste wereldwijd. Dit gezamenlijke project van TU Delft, TU Eindhoven, TNO, Robin Radar, Astron, KNMI en de Rijksuniversiteit Groningen, hield zijn eerste officiële summit op 30 mei.

In de afgelopen maand alleen al heeft Nederland meerdere extreme weersverschijnselen ervaren, waaronder wolkenbreuken die hebben geleid tot ernstige overstromingen. Of denk bijvoorbeeld aan de overstromingen in Zuid-Duitsland. Kortom, er is een dringende behoefte aan geavanceerde weersmonitoring. Want met de verdergaande klimaatverandering zal de kans op extreem weer alleen maar toenemen. De geschatte jaarlijkse schade in Nederland alleen bedraagt nu al ongeveer €745 miljoen.

Het PHARA-project gaat daarom Europa's eerste 3D-weerradar ontwikkelen, waarmee in veel meer de detail het groeiproces en het verloop van wolken bestudeerd kan worden. Deze nieuwe technologie gaat ongekende inzichten bieden in hoe druppels in wolken bewegen, botsen en samenklonteren: cruciaal is voor het begrijpen en voorspellen van extreme weersgebeurtenissen. Traditionele 2D-weerradars kunnen dit inzicht niet bieden: die maken een enkele dwarsdoorsnede van een wolk, wat geen informatie geeft over het verloop van druppels.

Behalve meer begrip van extreme weersverschijnselen, heeft PHARA nog vele andere potentiële, waardevolle toepassingen. Het kan bijvoorbeeld de winddynamiek in windparken monitoren, waardoor energieproductie en turbine-onderhoud kunnen worden geoptimaliseerd. Bovendien kan de radars vermogen om gedetailleerde atmosferische gegevens te verstrekken helpen bij het beschermen van gewassen door het voorspellen en mitigeren van de effecten van ongunstige weersomstandigheden. In drukke havengebieden kan een 3D-radar helpen bij het navigeren door zwaar weer, waardoor veiliger en efficiëntere havenoperaties worden gewaarborgd. Deze diverse toepassingen onderstrepen het brede potentieel van de technologische vooruitgang van PHARA.

Een teamuitdaging


Het PHARA-project is een testament van teamwork en interdisciplinaire samenwerking. Onder leiding van Professor Olexander Yarovyi van TU Delft, brengt het project een diverse groep organisaties samen, waaronder de faculteiten EWI en CiTG van de TU Delft, de TU Eindhoven, TNO, Robin Radar, Astron, KNMI en de Rijksuniversiteit Groningen. Elk teamlid draagt gespecialiseerde kennis bij, van fabricage en meteorologische expertise tot computerengineering en data-analyse.

Professor Yarovyi benadrukt de collectieve enthousiasme en toewijding van alle betrokkenen: "Het PHARA-project is een gigantische kans om ons begrip van innovatieve radarsystemen en extreme weersomstandigheden en hun mogelijke impact op de samenleving te verbeteren."
 

Impressie van PHARA die een 3D scan maakt van wolken