Climate Action

Door de uitstoot van broeikasgassen veranderen we onze leefomgeving, dat staat als een paal boven water. Klimaatverandering hebben we dus zelf in de hand. We moeten het zoveel mogelijk beperken (mitigatie) en ons leren aanpassen waar dit niet kan (adaptatie).

Als TU Delft gaan we ons daar volop voor inzetten. We gaan werken aan de kennis die we nodig hebben om het klimaat op regionaal en wereldwijd niveau beter te begrijpen. We gaan ook werken aan innovaties die ons kunnen helpen bij de overgang naar niet-fossiele brandstoffen of bij het aanpassen aan een veranderend klimaat.

Het probleem is complex en urgent, maar we hebben geen andere keuze dan optimistisch te zijn en al onze capaciteiten te gebruiken om de uitdaging aan te gaan, via onze onderwijsprogramma's en ons onderzoek.

Voor meer informatie, zie:

Onze belangrijkste onderzoeksthema's zijn:

Onze visie op Climate Action komt voort uit tientallen jaren onderzoek van over de hele universiteit. In het Climate Action-programma bouwen we verder aan die onderzoeksgebieden waar we al sterk in zijn en bekijken we waar we nog sterker in moeten worden om onze (inter)nationale reputatie als klimaatuniversiteit hoog te houden.

Climate Action Nieuws

03 maart 2021

Onderzoekers geven alle Nederlanders de kans om mee te denken over klimaatbeleid

Onderzoekers geven alle Nederlanders de kans om mee te denken over klimaatbeleid

Wat denkt de Nederlandse samenleving over het Nederlandse klimaatbeleid? Onderzoekers van de TU Delft en de Universiteit Utrecht stellen duizenden Nederlanders in staat om hierover mee te denken.

02 maart 2021

TU Delft brengt eigen CO2-uitstoot gedetailleerd in kaart

TU Delft brengt eigen CO2-uitstoot gedetailleerd in kaart

De TU Delft heeft als ‘klimaatuniversiteit’ als doelstelling in 2030 CO2-neutraal en circulair te zijn. Om deze ambitie te realiseren is inzicht in de CO2-uitstoot op de campus noodzakelijk. Voor het jaar 2019 is dit nu inzichtelijk gemaakt volgens de methode van de CO2-prestatieladder.

02 maart 2021

Fokko Mulder at BBC.com Future Planet about Battolyser

Fokko Mulder at BBC.com Future Planet about Battolyser

At the turn of the 20th Century, Thomas Edison invented a battery with the unusual quirk of producing hydrogen. Now, 120 years later, the battery is coming into its own.

22 februari 2021

Donderdag 4 maart Climate Action Verkiezingsdebat 2021

Donderdag 4 maart Climate Action Verkiezingsdebat 2021

Klimaatdebat met studenten en vertegenwoordigers van de politieke jongerenpartijen. Op 4 maart organiseert Studium Generale TU Delft, in samenwerking met GreenTU en de Studentenraad, het Climate Action Verkiezingsdebat 2021, met vertegenwoordigers van de politieke jongerenpartijen. Tijdens deze bijeenkomst (16.00 – 18.00 uur, livestream via YouTube) geven we de generatie die de nabije toekomst moet gaan vormgeven een podium om te debatteren over hún oplossing voor de klimaatproblematiek.

03 februari 2021

CO₂ uit de atmosfeer opvangen met duurzame energie

CO₂ uit de atmosfeer opvangen met duurzame energie

Er wordt hard gewerkt aan methodes om CO₂ af te vangen uit de atmosfeer, om op die manier klimaatverandering tegen te gaan. Naast bestaande methodes met giftige oplosmiddelen, zijn er nu elektrochemische technieken in opkomst die kunnen werken met duurzame elektriciteit. De Delftse onderzoeksgroep van David Vermaas analyseerde samen met Wetsus en Caltech deze verschillende duurzame methodes om CO₂ af te vangen en vergeleek ze voor het eerst met elkaar. Daarnaast beschreven de onderzoekers ook welke methodes de meeste potentie hebben om grootschalige CO₂-afvang mogelijk te maken. Hun paper verscheen onlangs in het wetenschappelijke tijdschrift Energy & Environmental Science.


Climate Action Nieuws

28 juni 2022

'Het wordt heet onder onze voeten' - Delft Matters Magazine

'Het wordt heet onder onze voeten' - Delft Matters Magazine

Mochten de huidige middelen om klimaatverandering af te remmen falen, is climate engineering dan de oplossing? Eurocommissaris Frans Timmersmans sprak met wolkenprofessor Herman Russchenberg, die meer aandacht wil voor onderzoek naar technieken om de aarde af te koelen.

28 juni 2022

7,4 miljoen euro voor onderzoek naar producten uit afvalwater

7,4 miljoen euro voor onderzoek naar producten uit afvalwater

Douchen, schoonmaken, toilet spoelen, industriële productie; allemaal processen waarbij veel water wordt gebruikt. Maar wat gebeurt er met het vuil in het water, met alles wat wordt weggespoeld en samen met het water in het riool verdwijnt?

28 juni 2022

Onderzoekers TU Delft: zeespiegelstijging langs Nederlandse kust versnelt

Onderzoekers TU Delft: zeespiegelstijging langs Nederlandse kust versnelt

De zeespiegelstijging langs de Nederlandse kust is aan het versnellen. Dat melden wetenschappers van de TU Delft in een nieuwe studie. Uit een uitgebreide analyse van de metingen van acht getijdestations langs de Nederlandse kust (onder meer die van Maassluis, Delfzijl en Vlissingen) blijkt dat de gemiddelde zeespiegelstijging – sinds midden jaren negentig – 2.7 ± 0.4* millimeter per jaar is. In vergelijking tot de zeventig jaar daarvoor is dat een significante stijging van 1.0 ± 0.5 mm/jaar.

24 juni 2022

Delftse studenten maken indruk in competitie met oplossing voor verduurzaming 847.000 verouderde portiekflats

Delftse studenten maken indruk in competitie met oplossing voor verduurzaming 847.000 verouderde portiekflats

Symbiotic Urban Movement (SUM) - een studententeam van de TU Delft – is vrijdag 24 juni derde geworden tijdens de Solar Decathlon Europe 21/22. Het team bereikte deze prijs met een innovatief plan om alle 847.000 portiekflats in Nederland duurzaam te transformeren.

21 juni 2022

Nieuwe cavitatietunnel TU Delft moet bijdragen aan efficiëntere schepen en minder overlast

Nieuwe cavitatietunnel TU Delft moet bijdragen aan efficiëntere schepen en minder overlast

Deze week wordt aan de TU Delft de nieuwe cavitatietunnel geopend. Het onderzoek in deze faciliteit, officieel de Multi Phase FlowTunnel (MPFT), richt zich grotendeels op twee onderwerpen: enerzijds het probleem van cavitatie bij scheepsschroeven en anderzijds de mogelijkheden van luchtsmering bij schepen.