Richtlijn demonstreren op de campus van TU Delft

Nieuws - 22 mei 2024 - Student News

Wat mag er wel en niet tijdens demonstraties op de campus

Een universiteit is bij uitstek een plek voor kritische vragen, tegenspraak en dialoog. Ook voor protest is er ruimte op onze universiteitscampus. Demonstreren is immers een grondrecht. Wel dienen demonstraties vreedzaam van aard te zijn en onze huisregels te worden nageleefd. Koepelorganisatie Universiteiten van Nederland (UNL) heeft op 14 mei 2024 de Richtlijn protesten voor universiteiten en hogescholen gepubliceerd. Lees de richtlijn hier: Richtlijn protesten UNL

Voor TU Delft is de UNL demonstratierichtlijn leidend. Een doorvertaling daarvan naar wat er wel en niet mag op de campus de TU Delft lees je hier:

Wat is verplicht?

• Terstond en nauwgezet opvolgen van aanwijzingen die worden gegeven door TU Delft veiligheidsmedewerkers, politie, brandweer of hulpdiensten.
  • Een demonstratie of betoging moet onmiddellijk stoppen wanneer er zich wanordelijkheden voordoen of dreigen voor te doen.
  • Laat de campus schoon en opgeruimd achter. Ruim weggegooide flyers op. Gebeurt dit niet? Dan zal de reinigingsdienst deze werkzaamheden op uw kosten uitvoeren.
  • De organisatie van het protest voorziet in een herkenbare ordedienst van minimaal 2 personen.

Wat mag wel?

• Toespraken houden.
  • Vasthouden of meevoeren van vlaggen, spandoeken of plakkaten.
  • Uitdelen van pamfletten of flyers.
  • Voorbijgangers vragen om petitie te ondertekenen.
  • Scanderen leuzen.

Wat mag niet?

• Plegen van geweld, oproepen tot geweld of geweld uitlokken;
  • Vandalisme. Schade aan eigendommen van de TU Delft en/of derden komt geheel voor rekening van de organisator van de demonstratie, althans voor zover dit redelijkerwijs verwijtbaar is.
  • Het bezetten van gebouwen.
  • Blokkeren van in- en uitgangen van gebouwen of van wegen en/of kruispunten. Een in- of uitgang moet voor iedereen vrij toegankelijk blijven.
  • Vlaggen meevoeren van verboden organisaties. Beschadigen, verbranden of onteren van nationale, culturele, religieuze of identiteit symbolen (waaronder vlag, bijbel, koran, etc) of afbeeldingen/poppen van personen;
  • Storen, hinderen of saboteren van onderzoek, onderwijs, tentamens of evenementen die op dat moment gaande zijn op de campus. Gebruikt u versterkt geluid? Houd het volume dan op een aanvaardbaar niveau. Medewerkers van Integrale Veiligheid bepalen wat aanvaardbaar is.
  • Het dragen van gezicht bedekkende kleiding, maskers, bivakmuts etc.
  • Spandoeken mogen geen dikke stokken hebben. De teksten op de spandoeken mogen niet discriminerend, beledigend of opruiend zijn.
  • Foto’s maken, filmen of geluidsopnames maken van personen die daarvoor geen toestemming geven en/of niet betrokken zijn bij de demonstratie.
  • Zonder toestemming overnachten in de gebouwen en op de terreinen van de TU Delft.

De TU Huisregels zullen zo snel mogelijk hierop worden aangepast: Huisregels (tudelft.nl)

Lees hier de regeling gebruik gebouwen, terreinen en voorzieningen of via Studenten en onderwijs (tudelft.nl).

Vragen? Opmerkingen? Contacteer een medewerker van Integrale Veiligheid (tu-iv@tudelft.nl).