Inclusiebeleving van onze studenten onderzocht

Nieuws - 28 juni 2024 - Student News

Beginstappen naar een inclusiever leerklimaat

Eind 2022 werd er een onderzoek onder studenten uitgezet met als centrale vraag: Hoe inclusief ervaren studenten de TU Delft als onderwijsinstelling? Een inclusief leerklimaat is een belangrijke factor voor het welzijn van studenten en vergroot tevens hun kans op studiesucces. De resultaten van deze nulmeting kunnen het Diversity & Inclusion Office helpen bij het ontwikkelen van beleid. Er deden 634 studenten mee aan het onderzoek; een responspercentage van 2,2 procent. Hoewel het aantal respondenten te laag is om op basis van deze data generaliseerbare conclusies te trekken, biedt de informatie genoeg inzichten en mogelijkheden voor vervolgstappen en input voor D&I beleid binnen de TU Delft.

Resultaten
De algemene vragen en de hoofdvragen over Verbondenheid en Authenticiteit werden door 941 respondenten ingevuld. In totaal hebben 634 respondenten de vragenlijst volledig ingevuld. Meer dan 40% van de respondenten gaf aan het gevoel te hebben erbij te horen en zichzelf te kunnen zijn bij TU Delft. Zo’n 12% van de deelnemers had dat gevoel juist niet, of niet sterk. Dat percentage was hoger onder de respondenten die zich met een minderheidsgroep identificeerden. Daarbij ging het meestal om studenten die deel uit maken van de LGBTQ+ gemeenschap, studenten die een andere culturele of etnische achtergrond hebben, internationale studenten en vrouwelijke studenten in een overwegend mannelijke omgeving.
Een deel van de respondenten gaf aan ongewenst gedrag te hebben ervaren of er getuige van te zijn geweest. Vaak ging het dan om roddelen, het uitsluiten van anderen van sociale situaties of oneerlijke begeleidingspraktijken. Lang niet alle deelnemers ten slotte waren ervan op de hoogte waar ze melding zouden kunnen maken en hulp krijgen in geval van discriminatie of ongewenst gedrag.

Aanbevelingen
De Hogeschool Leiden, die het onderzoek uitvoerde, doet een aantal aanbevelingen. Naast het doen van vervolgonderzoek gaat het onder meer om het versterken van de zichtbaarheid van de hulpbronnen voor studenten en het structureel monitoren van de beleving en aanpak van inclusie en ongewenst gedrag. Die aanbevelingen zijn in lijn met eerdere bevingen uit o.a. het Inspectierapport en de Systeemanalyse Integriteit TU Delft. De resultaten van dit onderzoek worden meegenomen in de aanpak van sociale veiligheid bij TU Delft zoals beschreven in het Plan for Change.

Meer weten?
Voor vragen over het onderzoek kun je ook terecht bij het Diversity & Inclusion Office door een email te sturen naar diversity@tudelft.nl.