Ontwerpen voor verschillende speelvoorkeuren

Wil jij liever iets bouwen en als het klaar is weer iets anders bouwen, of zet je liever snel iets in elkaar zodat je verhalen kunt gaan naspelen? En wat doen de leerlingen in jouw klas liever?

Tijdens het vrij spelen zie je verschillende speelvoorkeuren bij kleuters. Deze voorkeuren beïnvloeden de interactie met een ontwerpactiviteit. Met de materialen die je op deze pagina kunt downloaden, ontdek je verschillende speelvoorkeuren en kun je opdrachten maken die aansluiten bij de verschillende speelvoorkeuren in jouw klas. 

Boekje en werkblad
Het boekje, dat je hieronder kunt downloaden, legt uit wat de verschillende speelvoorkeuren zijn en hoe je daar op in kunt spelen tijdens het maken van opdrachten. Het boekje begint met een introductie over hoe ruimtelijk denken en ontwerpen verbonden zijn. Dit project was namelijk onderdeel van een groter project over ruimtelijk denken, waar je hier meer over kunt lezen. Echter, de voorkeuren en het werkblad kun je ook gebruiken bij het ontwerpen van opdrachten die niet expliciet met ruimtelijk denken te maken hebben. Het boekje laat bijvoorbeeld ook zien hoe kinderen kunnen vastlopen tijdens ontwerpopdrachten en hoe je hier als leerkracht op in kunt spelen. Het werkblad leidt je stap voor stap door een ontwerpproces heen. Aan het einde heb je twee variaties van een opdracht die aansluiten bij verschillende speelvoorkeuren. Op die manier kunnen kinderen kiezen met welke opdracht ze aan de slag willen en is tegelijkertijd iedereen bezig met hetzelfde leerdoel. 

Speelvoorkeuren in kleutertaal
Je kunt de speelvoorkeuren ook gebruiken om met jouw leerlingen in gesprek te gaan over hun speelvoorkeuren. Kies bijvoorbeeld twee sets van voorkeuren uit en laat de leerling kiezen. Gebruik hiervoor het blad ‘ Speelvoorkeuren in kleutertaal’. 

De materialen hieronder zijn gratis te downloaden:


Lees hier meer over het afstudeerproject van Leonie Sonneveld en de achtergrond en totstandkoming van dit boekje en werkblad: Onderzoek Accomodating Individual Play Preferences of Preschoolers in Design Education Focused on Spatial Ability

Met dank aan juf Romy en juf Christel en hun kleuters van kindcentrum de Buskes, Rotterdam en Freinetschool Delft.