Nieuws Bachelorvernieuwing

Bachelor Bouwkunde ‘24/’25: de vernieuwingen op een rij

23 mei 2024

Sinds 2022 is een groot aantal studenten, docenten en onderwijs- en studieadviseurs betrokken geweest bij de ontwikkeling van vernieuwde leerlijnen en modules, om de vier doelstellingen van de bachelorvernieuwing te verwezenlijken: minder werkdruk, academischer houding, actuelere inhoud en actuelere didactiek. Wat zijn de grootste vernieuwingen?

Persoonlijke-Ontwikkelingsweken (POW) voor persoonlijke en professionele ontwikkeling

Persoonlijke-Ontwikkelingsweken (POW) worden geïntroduceerd in het curriculum aan het einde van het eerste en derde kwartaal, wanneer de werkdruk het hoogst is. De POW heeft twee doelen: momenten van rust in het curriculum bieden en ruimte voor reflectie op persoonlijke ontwikkeling creëren. Studenten zullen reflecteren op het onderwijs van het kwartaal waarmee wordt afgesloten, en vooruitkijken naar het volgende kwartaal, aan de hand van gerichte ontwikkelingsvragen. In de POW worden ondersteunende, vrijwillige activiteiten aangeboden, met als doel inspiratie, contemplatie en perspectief, maar studenten kunnen deze doelen ook buiten de faculteit bereiken. Tot onze vreugde heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap budget verstrekt voor deze nieuwe ontwikkeling. Kristel Aalbers is de coördinator van de POW.

Kristel Aalbers, coördinator van de POW.

Aparte toetsweken voor presentaties en tentamens

Een belangrijk onderdeel van de vernieuwde bachelor is de introductie van een toetsweek (T-week) aan het eind van elk kwartaal. Hierin vinden op maandag en dinsdag de eindpresentaties van de ontwerpmodules plaats, gevolgd door eventuele tentamens en hertentamens. Het voordeel hiervan is dat (her)tentamens nu niet meer op willekeurige plekken in het curriculum opduiken en ander onderwijs storen. Het is nu voor iedereen duidelijk wanneer een module wordt getoetst. Dit betekent wel dat studenten hiermee goed rekening moeten houden in hun studieplanning. Een compleet overzicht van alle toetsmomenten zal voor aanvang van het nieuwe studiejaar worden gepubliceerd op de BK Studentenportal. Op vrijdag hebben ontwerpmodules een reflectiemiddag zodat studenten en docenten feedback kunnen uitwisselen.

Een nieuwe leerlijn Wetenschap en Vaardigheden (WV)

Deze nieuwe leerlijn, met Vincent Gruis en Claudiu Forgaci als trekkers, combineert de huidige leerlijnen OV 'Overdracht en vorm' en AC 'Academische vaardigheden' met elk drie modules van 5 EC, om wetenschappelijke principes eerder in het curriculum aan te pakken en ze te koppelen aan specifieke vaardigheden. Met zes modules van 5 EC draait WV om de relatie tussen onderzoek en ontwerpen, geleid door drie kernelementen: onderzoek, reflectie en communicatie. Het biedt belangrijke academische theorieën, methoden, technieken zoals handtekenen en vormstudie, schrijf-, communicatie- en digitale vaardigheden, en stelt studenten in staat kritisch te reflecteren op hun eigen positie.

Meer keuzevrijheid in het laatste semester, het Bachelor Eindproject (BEP)

In dit afsluitende semester worden vier verschillende modules in samenhang gegeven: een Integraal Ontwerpproject van een semester lang (IOP1, de opvolger van de huidige ON5, gevolgd door IOP2, de opvolger van de huidige ON6); de techniekmodule TE5 (het komende jaar naast de module MA3) en de wetenschappelijke module WV6 (de opvolger van de huidige AC3).

Een belangrijk principe in het BEP is keuzevrijheid. Dit is een langgekoesterde wens van studenten en docenten en past binnen het streven van het versterken van het academisch karakter van de opleiding, waarin binnen kaders verschillende studiepaden of accenten mogelijk zijn. In het BEP worden meerdere keuzeopties aangeboden. In IOP1 kan de student de rol kiezen in de managementgame. In IOP2 heeft de student de keus uit drie verschillende varianten op dezelfde ontwerpopgave waar architectuur en techniek centraal staan. De variant bepaalt vanuit welke invalshoek het ontwerp(proces) wordt aangevlogen.
De drie varianten zijn:

Materiële impact & Bio-based bouwen
Publieke ruimte & Watermanagement/biodiversiteit
Hergebruik & Transformatie

Alle varianten worden beoordeeld aan de hand van dezelfde leerdoelen en waarborgen daarmee de eindtermen van de bachelor. Hierdoor geven alle varianten toegang tot de verschillende masterprogramma’s van onze faculteit.

Overgang

Om ervoor te zorgen dat studenten geen extra vertraging oplopen of kennis mislopen zullen de modules WV4 en MA3 extra worden aangeboden in het komende jaar van de vernieuwde bachelor 2024-2025.
Een uitgebreide overgangs- en herkansingsregeling inclusief een aangepast curriculumschema voor het overgangsjaar 2024-2025, is gepubliceerd op het BK Studentenportal.

Hoe verder?

In september 2024 gaat de vernieuwde bachelor van start. Toch zal de ontwikkeling niet stoppen, aangezien er voortdurend  geëvalueerd zal worden om de bachelor te blijven ontwikkelen.

Meer informatie

Meer informatie over waarom de bachelor wordt vernieuwd vind je op het BK Studentenportal. Daar vind je ook de overgangs- en herkansingsregeling, zodat je kunt bekijken wat de vernieuwing voor jou betekent.