Intekening Vakken & Tentamens
Studenten dienen zich zelf in te tekenen voor vakken en tentamens voor zowel de bachelor- als de masteropleiding. Deze intekening is noodzakelijk om deel te kunnen nemen aan onderwijsactiviteiten.
Hieronder vind je per onderwerp een uitgebreide toelichting.
-
Vergeet niet elk jaar opnieuw in te schrijven aan de universiteit. Dit begint met de aanmelding via Studielink en de betaling van het collegegeld. Hier is meer informatie te vinden over inschrijven, op de algemene website van de TU Delft.
-
Als je je hebt ingetekend voor onderwijs, betekent dit niet dat je daarmee ook automatisch aangemeld bent voor het tentamen. Je moet je apart aanmelden voor tentamens via My.TUDelft.nl of via de MyTUDelft app. Zorg ervoor dat je je op tijd voor je tentamen inschrijft. Doe je dit niet, dan kun je niet deelnemen. Dit kan tot 14 kalenderdagen voor de tentamendag.
Meer informatie over intekenen voor tentamens vind je hier, op de algemene pagina van de TU Delft.
-
Het intekenen voor onderwijs vindt tweemaal per jaar plaats in vastgestelde periodes. Intekenen is verplicht om deel te kunnen nemen aan onderwijsactiviteiten. Let op! Dit geldt voor alle bachelorstudenten (jaar 1, 2 en 3).
Intekenen voor bachelorvakken, aangeboden in het voorjaarssemester van studiejaar 2024-2025 (Q3 en Q4):
- Intekenperiode: maandag 25 november 9:00 uur t/m vrijdag 6 december 23:59 uur.
- Intekenen voor vakken kan via BIS, het Bouwkunde Inteken Systeem (ga naar BIS). Studenten die op moment van intekenen geen actief NetID hebben, kunnen in BIS tijdelijk gebruik maken van een gastaccount.
- Teken je op tijd in! Na 6 december a.s. is het niet meer mogelijk om in te tekenen of te wisselen van vakken in BIS. Het enige wat je via het systeem nog kunt doen is uittekenen.
- Heb je je niet via BIS ingetekend in deze periode, dan geldt in principe dat je géén vakken kunt volgen. Deze afspraken zijn ook bij de docenten bekend.
Heb je een geldige reden voor het niet tijdig intekenen voor de benodigde vakken, stuur dan een mail naar enrolment-bk@tudelft.nl waarin je je reden(en) uiteenzet. Een lijst met geldige redenen vind je hier. Wij bepalen dan of dit inderdaad een geldig argument is. Bij een geldige reden tekenen wij je alsnog in voor de benodigde vakken in BIS. Bij een niet geldige reden heb je kans dat je studievertraging oploopt. In sommige gevallen zullen wij overleggen met een studieadviseur.
Teken je uit als je toch niet deel wilt nemen!
Wanneer je tijdens of na de intekenperiode besluit om tóch niet deel te nemen aan een vak waarvoor je je hebt ingetekend, is het heel belangrijk dat je je voor dit vak uittekent.
- Hoe teken je je uit?
Log in via BIS en kies in het menu voor ‘uittekenen’. Kom je er niet uit, stuur dan een mail aan enrolment-bk@tudelft.nl. - Niet uitgetekend en geen geldige reden?
Mocht je je niet hebben uitgetekend voor een vak en toch zonder geldige reden niet zijn komen opdagen, dan zullen wij hiervan een aantekening maken en je hierover benaderen.
Te laat intekenen of niet tijdig uittekenen veroorzaken onnodige kosten die wij graag willen voorkomen. Dit betreft bijvoorbeeld teveel ingehuurde gastdocenten en half gevulde groepen. Voor het tijdig en goed inrichten van ons onderwijs (inzet docenten, groepsindelingen, onderwijsruimtes enz.) is het dus heel belangrijk dat wij een compleet en correct overzicht hebben van de deelnemende studenten aan de vakken. Onze ervaringen met veel ‘te late inschrijvingen’ en studenten die ‘niet komen opdagen’ noodzaken ons hierop strenger toe te zien.
Bachelorvernieuwing 2024-2025
Dit studiejaar zijn we gestart met het vernieuwde bachelorcurriculum. Alle informatie over de bachelorvernieuwing en een planningstool die jou kan helpen bij het maken van keuzes en het intekenen van vakken, kan je vinden op de BK Studentenportal. Hier vind je ook informatie over de open spreekuren die speciaal worden georganiseerd om jouw vragen te beantwoorden.
Intekenen tentamens
- Ingetekend voor onderwijs? Dit betekent niet dat je daarmee ook automatisch bent aangemeld voor het tentamen.
- Meld je apart aan voor tentamens via My.TUDelft.nl of via de MyTUDelft app.
- Meer informatie over het intekenen voor tentamens kan je hierboven onder het kopje 'intekenen tentamens' vinden.
NB: Voor de volgende studentengroepen wordt de intekening in BIS voor semester 2 (vakken/studio’s van Q3 en Q4) door Onderwijs & Studentenzaken geregeld:
- Studenten die het 30 ECTS schakelprogramma per 10 februari 2025 volgen.
-
Het intekenen voor onderwijs vindt tweemaal per jaar plaats in vastgestelde periodes. Intekenen is verplicht om deel te kunnen nemen aan onderwijsactiviteiten.
Intekenen voor mastervakken, aangeboden in het najaarssemester van studiejaar 2024-2025 (Q3 en Q4):
- Intekenperiode: maandag 25 november 9:00 uur t/m vrijdag 6 december 23:59 uur.
- Intekenen voor vakken kan via BIS, het Bouwkunde Inteken Systeem (ga naar BIS). Studenten die op moment van intekenen geen actief NetID hebben, kunnen in BIS tijdelijk gebruik maken van een gastaccount.
- Teken je op tijd in! Na 6 december is het niet meer mogelijk om in te tekenen of te wisselen van vakken in BIS. Het enige wat je via het systeem nog kunt doen is uittekenen.
- Heb je je niet via BIS ingetekend in deze periode, dan geldt in principe dat je géén vakken/studio's kunt volgen. Deze afspraken zijn ook bij de docenten bekend.
Heb je een geldige reden voor het niet tijdig intekenen voor de benodigde vakken, stuur dan een mail naar enrolment-bk@tudelft.nl waarin je je reden(en) uiteenzet. Een lijst met geldige redenen vind je hier. Wij bepalen dan of dit inderdaad een geldig argument is. Bij een geldige reden tekenen wij je alsnog in voor de benodigde vakken in BIS. Bij een niet geldige reden heb je kans dat je studievertraging oploopt. In sommige gevallen zullen wij overleggen met een studieadviseur.
Intekenen voor mastervakken met beperkte capaciteit
Sommige master (keuze)vakken hebben een maximum op het aantal studenten dat kan deelnemen.
- Je kunt je alleen intekenen voor deze vakken zolang het maximum niet is bereikt.
- Wanneer het maximum is bereikt, krijg je een melding vanuit het systeem en zal je je voor een alternatief vak moeten intekenen.
- Bedenk vóórdat je je gaat intekenen voor een vak waarvoor een maximum geldt, welke alternatieve mogelijkheden jouw voorkeur hebben. Dan kun je je daarvoor meteen intekenen.
Intekenen voor keuzevakken Building Technology (BT)
Intekenen voor keuzevakken van de track BT garandeert geen deelname aan de vakken. Indien het aantal intekeningen voor deze vakken het aangegeven maximum overschrijdt, krijgen studenten van de track BT voorrang bij plaatsing, aangezien het een verplichte keuze is in hun studieprogramma. Als er daarna nog beschikbare plaatsen over zijn worden er door middel van loting nog andere ingetekende studenten geplaatst.
Maak voor de planning van je keuzevakken gebruik van de studiegids. Hierin staan de voorlopige roostergegevens en de toegestane keuzevakken per opleiding/track vermeld en ook het maximum aantal studenten dat per vak toegelaten wordt. Zorg ervoor dat je je niet intekent voor vakken die niet zijn toegestaan voor jouw opleiding/track, omdat je hier geen studiepunten voor krijgt.
MSc1 architectuurstudio’s en MSc3 Architectuur afstudeerstudio’s: 1,2,3 keuzebeleid
Bij het intekenen voor studio’s hanteren we een 1,2,3 keuzebeleid.
- Bij het intekenen in BIS selecteer je binnen de architectuur studio’s je eerste keuze. Daarna vraagt het systeem om jouw tweede en derde keuze. Je bent verplicht drie keuzes op te geven.
- Als er meer intekeningen zijn voor een studio dan beschikbare plekken, bepaalt loting wie op de eerste keuze wordt geplaatst en wie op de tweede en eventueel op de derde keuze in de betreffende studio.
- Wij doen onze uiterste best iedereen op de eerste of tweede keuze te plaatsen. Mocht je onverhoopt toch op je derde keuze zijn geplaatst, dan geven wij je zo veel mogelijk voorrang bij de indeling tijdens een volgende intekenperiode.
Uiterlijk 20 december 2024 ontvang je bericht in welk project, studio en/of vak je bent geplaatst. Dit geldt voor de vakken met loting en bij het 1,2,3 keuzebeleid op studio's.
Wachtlijst
Is het voor jou noodzaak om tóch geplaatst te worden in de studio of het vak van je voorkeur, dan kan je je bij ons daarvoor op de wachtlijst laten plaatsen. Dit kan je doen door een mail te sturen naar enrolment-bk@tudelft.nl. Wij streven ernaar studenten van wachtlijsten voor 15 januari op vrijgekomen plekken te plaatsen. Na 15 januari is een vak- of studiowisseling niet meer mogelijk.Teken je uit als je toch niet deel wilt nemen!
Wanneer je tijdens of na de intekenperiode besluit om tóch niet deel te nemen aan een vak waarvoor je je hebt ingetekend, is het heel belangrijk dat je je voor dit vak uittekent.
- Hoe teken je je uit?
Log in via BIS en kies in het menu voor ‘uittekenen’. Kom je er niet uit, stuur dan een mail aan enrolment-bk@tudelft.nl. - Niet uitgetekend en geen geldige reden?
Mocht je je niet hebben uitgetekend voor een vak en toch zonder geldige reden (een lijst met geldige redenen vind je hier) niet zijn komen opdagen, dan zullen wij hiervan een aantekening maken en je hierover benaderen. Wees je ervan bewust dat we de door jou ingenomen plaats hadden kunnen gebruiken voor studenten die hiervoor op de wachtlijst stonden.
Te laat intekenen of niet tijdig uittekenen veroorzaakt onnodige kosten die wij graag willen voorkomen. Dit betreft bijvoorbeeld teveel ingehuurde gastdocenten en half gevulde groepen. Voor het tijdig en goed inrichten van ons onderwijs (inzet docenten, groepsindelingen, onderwijsruimtes enz.) is het dus heel belangrijk dat wij een compleet en correct overzicht hebben van de deelnemende studenten aan de vakken. Onze ervaringen met veel ‘te late inschrijvingen’ en studenten die ‘niet komen opdagen’ noodzaken ons hierop strenger toe te zien.
Master harmonisatie 2024-2026
Het MSc programma Architecture, Urbanism and Building Sciences (AUBS) wordt vernieuwd in academisch jaar 2024-2025 en 2025-2026. De vernieuwing in het huidige academische jaar richt zich alleen op MSc2 en start in februari 2025. De vernieuwing van het tweede jaar (MSc3 & MSc4) volgt vanaf september 2025.
- Heb je in het vorige academisch jaar 2023-2024 nog niet alle MSc2-opleidingen afgerond?
Dan kun je daar dit academisch jaar mee doorgaan: teken je tussen 25 november en 6 december in voor MSc2 vakken. Bekijk de nieuwe of vervangende vakken in de nieuwe MSc2 structuur in de studiegids (studiegids.tudelft.nl) en de overgangsregeling 2024-2025 op de studentportal. Zowel de master AUBS als de master Geomatics heeft een aanbod van keuzevakken van 15 EC in Q4. Een lijst met toegestane keuzevakken per opleiding/track is beschikbaar in de studiegids. Zorg ervoor dat je je niet intekent voor vakken die niet zijn toegestaan voor jouw opleiding/track, omdat je hier geen studiepunten voor krijgt.
- Ben je van plan om je studie voor de rest van dit academische jaar te onderbreken?
Dan kun je dit het beste doen nadat je het hele eerste jaar hebt afgerond. Je vervolgt je studie dan vanaf september 2025, wanneer ook de nieuwe structuur van het tweede jaar van kracht is, met interdisciplinaire Q5 keuzevakken (15 EC) en een afstudeerfase die drie kwartalen beslaat (let op: februari 2025 is de laatste mogelijkheid om in de oude structuur met afstuderen te beginnen; meer informatie over het vernieuwde afstuderen komt in april/mei 2025 beschikbaar). Kijk voor informatie over het tijdelijk onderbreken van je studie op de student portal: Studie stoppen of onderbreken.
Meer informatie over de masterharmonisatie is hier te vinden.
Intekenen tentamens
- Ingetekend voor onderwijs? Dit betekent niet dat je daarmee ook automatisch bent aangemeld voor het tentamen.
- Meld je apart aan voor tentamens via My.TUDelft.nl of via de MyTUDelft app.
- Meer informatie over het intekenen voor tentamens kan je hierboven onder het kopje 'intekenen tentamens' vinden.
NB: Voor de volgende studentengroepen wordt de intekening in BIS voor semester 2 (vakken/studio’s van Q3 en Q4) door Onderwijs & Studentenzaken geregeld:
- Exchange studenten die gedurende een semester mastervakken volgen.
Voor vragen over inschrijven voor vakken kun je mailen naar: enrolment-bk@tudelft.nl.