Kom langs

Het BikeLab en het Slimme Fietspad

De fiets is en blijft een van de belangrijkste Nederlands vervoermiddelen, met name in steden. Op de TU Delft wordt veel fiets-onderzoek gedaan. Bij het TU Delft Bicycle Lab bij faculteit Mechanical Engineering wordt onder andere onderzoek gedaan naar rijgedrag en controle, verbetering van fietsontwerp (en andere door mensen aangedreven voertuigen), en verbetering van veiligheid voor sporters.

Daarnaast beschikt de TU Delft Campus ook over een Intelligent Fietspad: een fietspad met ondergrondse sensoren en een geavanceerd bovengronds monitoringssysteem, voor onderzoek en dataverzameling over fietsgedrag en stedenplanning. Het slimme fietspad en het BikeLab zijn te bezoeken op afspraak met de persvoorlichter.

Het Robotics Lab

Bij het Robotics Lab, ook te vinden bij faculteit Mechanical Engineering, vindt veel onderzoek plaats rondom de mobiliteit van de toekomst. Onderzoek naar zelfrijdende auto’s, naar platooning (dat is vrachtwagens leren achter elkaar aan te rijden zonder bestuurder) of delivery drones – allemaal belangrijke ontwikkelingen om de stad van de toekomst bereikbaar te houden en maken. Het Robotics Lab is te bezoeken op afspraak met de persvoorlichter.

Research lab Automated Shipping

Autonoom varende schepen hebben net als zelfrijdende auto’s een grote potentie: ze kunnen de (haven)steden van de toekomst toegankelijker, schoner en efficiënter maken. In 2019 opende het Research lab Automated Shipping (RAS) op The Green Village van de TU Delft. In dit verhaal wordt uitgelegd hoe autonoom varen bijvoorbeeld kan bijdragen aan een effectiever gebruik van de infrastructuur, betere veiligheid en vermindering van brandstofverbruik en emissies. Ook wordt hier de ‘waterborne drone’ ontwikkeld: een drone die pakketjes in de stad kan gaan afleveren.

Wetenschapsvoorlichter Resilient Cities & Mobility
Karlijn Spoor