Experts

Vijf wetenschappers uitgelicht

Niels van Oort

Openbaar vervoer en deelmobiliteit

Niels van Oort houdt al sinds hij zich kan herinneren van treinen en van openbaar vervoer, en hij is van mening dat openbaar vervoer, zeker in combinatie met andere vervoersmiddelen zoals de fiets, een cruciale rol speelt in de ontwikkeling van aantrekkelijke, bereikbare en duurzame steden en regio’s. Hij is universitair hoofddocent op dit onderwerp en zijn doel is bijdragen aan een optimaal systeem voor openbaar vervoer en voor deelmobiliteit. Optimaal zowel voor de individuele reiziger als voor de maatschappij als geheel. Ook is hij de directeur van het Smart Public Transport Lab van TU Delft, dat samenwerkt met vervoersbedrijven om oplossingen en innovaties ook werkelijk de wereld in te krijgen.

“De vernieuwing zit juist in combinatie van heel veel dingen. Ik doe onderzoek op het gebied van sharification, electrificatie, automatisering en gedrag. En ik vind kleine technologie ook mooi: hoe je met een bankpas kunt inchecken, of een smartlock voor de ov fiets. Ik denk dat vraag-gestuurd openbaar vervoer de doorbraak van de nabije toekomst wordt. Je hoeft dan niet meer elk uur met halflege bus te rijden, maar mensen kunnen toch hun bestemming bereiken, via slimme algoritmes die vraag koppelen aan aanbod."

Mail: N.vanOort@tudelft.nl
Talen: NL + EN

Bekijk het profiel 

Maaike Snelder

Bereikbaar en leefbaar houden van steden

Het bereikbaar en leefbaar houden van steden is één van de hoofdonderwerpen van Maaike Snelder. Ze is universitair hoofddocent Transportnetwerken bij de afdeling Transport en Planning van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen en principal scientist bij TNO. En ze is een van de belangrijkste onderzoekers is het onderzoeksproject Xcarcity, waarin verschillende Nederlandse universiteiten en TNO samen met een groot aantal stakeholders onderzoeken in hoeverre het autoluw maken van steden en het introduceren van slimme mobiliteitsoplossingen kan bijdragen aan het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid. Ook richtte ze samen met collega’s het SUMMAlab op. Daar hebben ze bijvoorbeeld een ‘verkeers- milieueffectentool’ ontwikkeld die in kaart brengt hoe mensen zich verplaatsen en wat de CO₂-uitstoot daarvan is. Om een stad bereikbaar en leefbaar te houden, kom je snel uit bij deelmobiliteit en mobiliteitshubs, legt ze uit in deze story:

“Enerzijds wil je zorgen voor voldoende faciliteiten voor mobiliteit, maar anderzijds wil je ook dat een gebied aangenaam is om in te leven. Dat betekent meer ruimte voor groen en minder vervuilende uitstoot. Alles volbouwen met wegen en parkeerplekken is dus geen optie."

Mail: M.Snelder@tudelft.nl
Talen: NL + EN

Bekijk het profiel 

Suzanne Hiemstra

Gebruiksvriendelijkheid van mobiliteit

Als je wilt dat mensen duurzame vervoerskeuzes maken, moet je die makkelijk en gebruiksvriendelijk maken. Universitair docent Suzanne Hiemstra heeft een design-achtergrond en weet alles over ‘seamless mobility’: het weghalen van drempels. Ze heeft meegeholpen aan de ontwikkeling van boekingsapps, ze onderzoekt of mensen in een Hyperloop durven stappen en hoe je mensen van het vliegtuig naar trein krijgt (bijvoorbeeld door een centraal boekingsplatform voor alle landen te introduceren). Ook is ze directeur van het Seamless Personal Mobility Lab van de TU Delft, waar ze met haar team de toekomst van gebruiksgerichte mobiliteitsdiensten onderzoekt en ontwerpt. Via het lab werkt ze samen met transportbedrijven, overheden en technologie-ontwikkelaars. In een interview met het AD zegt ze:

“Mobiliteit is iets dat alle mensen aangaat, iedereen maakt er gebruik van. En het verbindt mensen. Ik heb eerder promotieonderzoek gedaan naar comfortabele passagiersstoelen in vliegtuigen, treinen en auto’s. Comfort en gemak zijn een belangrijke factor in de keuze voor een vervoermiddel. Daarop volgt logisch dat we zoeken naar een kwalitatieve invulling van onze reistijd, bijvoorbeeld de mogelijkheid om die tijd te benutten aan werk of ontspanning."

Mail: S.Hiemstra-vanMastrigt@tudelft.nl
Talen: NL + EN

Bekijk het profiel 

Achilleas Psyllidis

Toegankelijkheid binnen steden

Een park is leuk, maar je moet er wel kunnen komen. En ook andere mensen kunnen ontmoeten, die er ook moeten kunnen komen. Deze ‘co-accessibility’ zoals Achilleas Psyllidis het noemt, is het hoofdonderwerp van zijn onderzoek bij faculteit Industrieel Ontwerpen waar hij universitair docent Urban Mobility is. Hij onderzoekt hoe het ontwerp, de structuur en de kwaliteiten van de stedelijke omgeving de mobiliteit en toegankelijkheid van verschillende bevolkingsgroepen beïnvloeden, en hij ontwikkelt methodologieën voor het meten van die toegankelijkheid. Hij is ook directeur van het Urban Analytics Lab.

“Bij mobiliteit denken we aan beweging. Maar we bewegen niet zomaar, er zijn redenen: we willen ergens komen, of we willen naar goederen en diensten toe, of we willen dat goederen en diensten naar ons toe komen. Dat is allemaal mobiliteit. En we willen andere mensen ontmoeten, en ook de kans lopen om mensen te ontmoeten die we niet kennen of verwachten hoort bij mobiliteit. Hoe toegankelijk zijn plekken voor verschillende mensen, wie heeft behalve jij nog meer toegang? – daar kijken we naar in ons onderzoek."

Mail: A.Psyllidis@tudelft.nl
Talen: EN

Bekijk het profiel 

Wijnand Veeneman

Governance van mobiliteit en infrastructuur

Ook beleid en governance spelen een grote rol bij het verduurzamen en verbeteren van mobiliteit. Wijnand Veeneman is hoogleraar bij TBM op dit gebied, hij onderzoekt hoe goed bestuur in het voordeel van mobiliteit en bereikbare steden kan werken. Bijvoorbeeld hoe de Franse manier van besturen het Europese hogesnelheidstreinennetwerk een vliegende start hebben gegeven, of hoe beleid juist bestuur op lokaal niveau de duurzaamheid van mobiliteit kan ondersteunen. Als innovaties effectief op elkaar zijn afgestemd, is er meer kans op een succesvolle implementatie. En onderzoek moet, vindt Veeneman, altijd helpen om de wereld een betere plek te maken voor iedereen. Hij werkte mee aan een groot dossier in Volkskrant over treinenreizen versus vliegen. In dit artikel in NM magazine zegt hij:

“We moeten af van de illusie van de oneindigheid van infrastructuur. In de wetenschap wijzen we al tijden op de beperkingen, op de afhankelijkheden die de eindigheid in beeld brengen. Infrastructuur is niet oneindig. Stroom, onbeschikbaar. Water, tekort. Weg, te vol. Trein, te druk. Langzaam wordt iedereen met de neus op de feiten gedrukt en dringt de realiteit door, voorbij de beheerders die het al veel langer in beeld hadden. Het eind van een tijdperk, een illusionair tijdperk. […] De boel op orde houden in die eindigheid, dat is al een opgave op zich. Daar zit een hoop werk aan.”

Mail: W.W.Veeneman@tudelft.nl
Talen: NL + EN

Bekijk het profiel 


Contactgegevens persvoorlichter

Karlijn Spoor
Wetenschapsvoorlichter Resilient Cities & Mobility
k.spoor@tudelft.nl
0641612272