06 juni 2024
TU Delft krijgt praktijkhoogleraar van Airbus
Op 6 juni 2024 hebben TU Delft en Airbus een overeenkomst getekend om een praktijkhoogleraar (Professor of Practice) van Airbus te selecteren voor de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. De Professor of Practice, die de komende tijd wordt geworven, zal op strategisch niveau onderzoeksagenda's afstemmen en operationele kennis en ervaring inbrengen in onderwijs, onderzoek, innovatieprojecten en ‘Lifelong Learning’ aan de universiteit.
30 mei 2024
TU Delft op derde plaats in QS-subject ranking 2024
De TU Delft staat dit jaar op de derde plaats in de invloedrijke QS World University Subject Rankings voor Mechanical, Aeronautical & Manufacturing Engineering. In de ranglijst staat MIT – nog steeds – op de eerste plaats, gevolgd door Stanford University. De TU Delft staat op nummer 3. Dit is boven Cambridge University, Harvard en ETH Zurich.
16 mei 2024
Innovatief project voor vloeibare waterstof in de luchtvaart van start
De TU Delft is een van de academische partners in een innovatief waterstofverwerkings- en tankproject voor de luchtvaart, dat wordt geleid door Airbus en ondersteund door academische partners, luchthavenexploitanten en toonaangevende bedrijven in de waterstofindustrie en dat op 16 mei in Brussel is gelanceerd. Het project, dat medegefinancierd wordt door de Europese Unie, is gestart om kleinschalige grondoperaties met vloeibare waterstof te demonstreren op drie Europese luchthavens, waaronder Rotterdam The Hague Airport.
15 mei 2024
Op hersenen geinspireerde AI game-changer voor autonome robots
Een team van onderzoekers van de TU Delft heeft een drone ontwikkeld die autonoom kan vliegen met behulp van neuromorfe beeldbewerking en besturing die zijn gebaseerd op de werking van dierenhersenen. Dierenhersenen gebruiken minder energie dan de huidige diepe neurale netwerken die op GPU’s (grafische chips) draaien.
07 mei 2024
Schaalmodel met gedistribueerde elektrische aandrijving maakt eerste vlucht
Op 2 mei 2024 maakte een schaalmodel van een groot passagiersvliegtuig met gedistribueerde elektrische aandrijving zijn eerste vlucht. Nieuwe tests staan in de planning waarmee de onderzoekers het dynamische vlieggedrag kunnen kwalificeren en meten. Door middel van deze vliegtests wordt onderzocht of de Distributed Electric Propulsion technologie gechikt is voor grote passagiersvliegtuigen.
29 april 2024
Mijlpaal voor TU Delft OPEN Publishing met de uitgave van het 100ste boek
29 april 2024
Ondergrondse oceaan van water en ammoniak op Saturnus maan Titan
Metingen van de Cassini-satelliet wijzen op een ondergrondse oceaan van water en ammoniak in Saturnus’ maan Titan. Wetenschappers van NASA en de TU Delft hebben een nieuwe analyse gedaan van precieze metingen van de snelheid van de satelliet terwijl deze langs Titan vloog. De snelheid wordt beïnvloed door kleine veranderingen in de afplatting van de maan. Uit de berekende afplatting is vervolgens afgeleid dat de oceaan een lagere dichtheid heeft dan eerder gedacht en een klein deel ammoniak kan bevatten. De antivrieswerking van ammoniak kan verklaren waarom de oceaan nog niet bevroren is. Het werk is onder andere gebaseerd op een stage en afstudeerscripties van twee inmiddels afgestudeerde studenten Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft. Vandaag verschijnt de publicatie over het werk in Nature Astronomy.
21 april 2024
Juan Garcia Bonilla en Elise Scheers erkend voor uitstekende masterscripties
Tijdens het VSV symposium: 'Defying the dark' in maart 2024 zijn twee studenten onderscheiden met prijzen voor hun opvallend goede masterscripties. Juan Garcia Bonilla ontving de Heinz Stoewer Space Award 2024 voor zijn onderzoek naar zonnezeilen, terwijl Elise Scheers de NVvL Hans Wittenbergprijs 2024 ontving voor haar werk over het integreren van het ontwerp van hybride-elektrische vliegtuigen met de strategische planning van luchtvaartmaatschappijen. Beide studenten ontvangen een certificaat en €1000 als erkenning voor hun prestaties.
11 april 2024
Betere betrouwbaarheid windturbinebladen door innovatieve monitoring en digital twin-technologie
Een Nederlands samenwerkingsverband van TNO, Shell, TU Delft, Suzlon, Tarucca en Fibersail start met het Reliablade2-NL project om de betrouwbaarheid van windturbinebladen te verbeteren. Door de conditie van de bladen tijdens de levensduur te monitoren en bestaande digital twin concepten aan te passen wordt het mogelijk de resterende levensduur van de bladen te voorspellen.
08 april 2024
ERC-subsidie toegekend aan Daniele Ragni voor onderzoek naar het voorspellen van aero-akoestiek
De European Research Council (ERC) heeft aangekondigd dat Daniele Ragni een ERC Consolidator Grant ontvangt voor zijn onderzoek naar geluid veroorzaakt door de interactie van rotoren met onderdelen van vliegtuigrompen. De ERC Consolidator Grant is bedoeld voor onderzoekers met 7 tot 12 jaar postdoctorale ervaring en heeft een looptijd van vijf jaar, waarmee het ruim ondersteuning biedt voor succesvol onderzoek.