TU Delft krijgt praktijkhoogleraar van Airbus

Nieuws - 06 juni 2024

Op 6 juni 2024 hebben TU Delft en Airbus een overeenkomst getekend om een praktijkhoogleraar (Professor of Practice) van Airbus te selecteren voor de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. De Professor of Practice, die de komende tijd wordt geworven, zal op strategisch niveau onderzoeksagenda's afstemmen en operationele kennis en ervaring inbrengen in onderwijs, onderzoek, innovatieprojecten en ‘Lifelong Learning’ aan de universiteit. Henri Werij, decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek: “Een praktijkhoogleraar van Airbus brengt ontzettend waardevolle strategische en operationele ervaring mee vanuit de praktijk van een vliegtuigbouwer naar onze onderwijs-, onderzoeks- en innovatieprojecten. Dit gaat ons helpen om de juiste technologie te ontwikkelen en sneller te implementeren.” De overeenkomst werd ondertekend tijdens de internationale luchtvaartbeurs ILA in Berlijn.

Praktijkhoogleraar

Een praktijkhoogleraar (Professor of Practice) is een ervaren en visionaire expert die vanuit een positie in een niet-academische organisatie parttime aan de universiteit wordt aangesteld om operationele ervaring en kennis in te brengen. Airbus en de TU Delft tekenden een overeenkomst voor de benoeming van een Airbus Professor of Practice aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Henri Werij, decaan van de faculteit: “De toegevoegde waarde van de Airbus Professor of Practice is dat deze kennis, zakelijke trends, ervaring en netwerken meebrengt die aanvullend zijn op wat we al weten. Vooral voor het verduurzamen van de luchtvaart is deze samenwerking met de praktijk van een vliegtuigbouwer essentieel.”

“De benoeming van een praktijkhoogleraar aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft is een grote eer en een belangrijke stap voor onze missie om baanbrekend werk te verrichten op het gebied van duurzame lucht- en ruimtevaart.  Hiermee versterken we niet alleen onze banden met deze topuniversiteit en kunnen we onze operationele expertise en inzichten inbrengen; de nieuwe functie sluit ook aan bij de onlangs, in Nederland gelanceerde Airbus Tech Hub, die tot doel heeft om samen met het lokale ecosysteem een impuls te geven aan technologieontwikkeling en innovatie voor luchtvaart- en ruimtevaart,” zegt Mark Bentall, Hoofd R&T bij Airbus.

Airbus en de TU Delft werken al jaren samen op het gebied van onderwijs, onderzoek en innovatie. In 2023 hebben Airbus en de TU Delft een strategische samenwerkingsovereenkomst getekend om talent en technologie vooruit te helpen. Het vijfjarige pact omvat samenwerking op onderwerpen als de ontwikkeling van curricula, permanente educatie, werving, inclusie en diversiteit, onderwijs over ondemerschap voor studenten, duurzaamheid, technologie en innovatie.

Meer informatie

Persvoorlichter Ineke Boneschansker: +31 (0) 6 140 151 19, i.boneschansker@tudelft.nl