Humans of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science

Bori Hunyadi

Assistant Professor - Signal Processing Systems (SPS), Microelectronics Afdeling

Zowel in het verleden als meer recent hebben medewerkers van TU Delft ontzettend nare en heftige dingen meegemaakt. Binnen EWI gaat het vooral om vrouwen, PhD’s en internationale medewerkers, blijkt uit het Berenschot-rapport. Wat deze mensen is overkomen kunnen we nooit helemaal rechtzetten. We kunnen wel met elkaar proberen om ervoor te zorgen dat het beter wordt. Eén van de dingen die belangrijk is in dit proces, is om met elkaar in gesprek te gaan. Daarom gaan wij voor deze reeks Humans of EEMCS in gesprek met mensen over het EWIquette-thema Stepping up and supporting others when they need it.

“Ik denk dat het heel belangrijk is om onze collega's te supporten, maar we moeten niet wachten tot mensen onze hulp nodig hebben. Idealiter werken we in een omgeving waarin we in elke situatie empathisch zijn. Laten we een burn-out voorkomen. Laten we stress minimaliseren. Laten we proberen mensen op een positieve manier te motiveren in plaats van met angst, stress of druk.

Onlangs zei een student met wie ik heb gewerkt dat ze mijn leiderschapsstijl waardeerde: de manier waarop ik haar begeleid motiveert haar om goed werk te leveren omdat ze me trots wil maken. En daar werd ik heel blij van, want het alternatief bestaat ook, dat promovendi hard werken zodat hun promotor niet boos wordt. Dat maakt me verdrietig, vooral omdat promoveren een van de gelukkigste periodes in mijn leven was. Hoewel het soms stressvol was en met druk gepaard ging, genoot ik echt van de ervaring. Ik denk dat de meeste druk van binnenuit kwam. En ik denk dat het natuurlijk is om dat soort druk of motivatie te voelen, maar je moet nooit angst voelen.

We moeten onze cultuur verbeteren. Een goede manier om te beginnen is dat mensen met machtsposities zich kwetsbaar opstellen. We moeten ruimte creëren om ons open te stellen, door tactvolle gesprekken aan te gaan waarin we geen antwoorden eisen. Het kost tijd en moeite om op een persoonlijker niveau contact te maken met mensen.

Ik heb veel geleerd van mijn PhD-adviseur. Ze was erg open en meegaand met verschillende behoeften en persoonlijke situaties. Ze creëerde een sfeer in onze groep waarin iedereen zich veilig voelde. Ze maakte er een punt van om alles van jezelf mee te brengen naar het werk. Breng 100% van jezelf mee en als organisatie zullen we je accepteren met je “bagage”. Meer nog dan accepteren, is het belangrijk om elkaar te waarderen, zowel persoonlijk als professioneel. Het is gemakkelijk om iemand te waarderen die net zo is als onszelf. Maar een goede leider- een goede organisatie waardeert medewerkers die anders denken of anders doen, omdat zij een frisse kijk op de zaak hebben.

Als vrouw en international begrijp ik dat beide groepen voor uitdagingen staan in een door mannen gedreven, Nederlandse omgeving. Er is zowel een taalbarrière als een culturele barrière. De Nederlandse taal is over het algemeen erg direct en bot. Veel andere talen en culturen - waaronder Engels - gebruiken beleefde en genuanceerde formuleringen. Vrouwen hebben ook de neiging om zachtere taal te gebruiken. Hierdoor kunnen onze boodschappen onopgemerkt blijven of als onbelangrijk of mild worden ervaren. Het is niet genoeg om te horen wat andere mensen zeggen, we moeten ook proberen te begrijpen wat ze bedoelen! En andersom kunnen bepaalde gesprekken beledigend en onbeleefd overkomen, terwijl ze niet slecht bedoeld zijn.

Iemand vertelde me onlangs terloops dat ik een van de oudste vrouwen op de afdeling ben. En ik ben nog geen 40. Hoe is dat mogelijk? We hebben te weinig vrouwelijke professoren. Dat gezegd hebbende, als ik kijk naar de mensen die na mij zijn begonnen, denk ik dat er een goede verhouding is tussen mannen en vrouwen. Er is een positieve verandering.

Voor de toekomst hoop ik dat we een evenwichtigere verhouding tussen mannelijke en vrouwelijke studenten kunnen realiseren. We moeten jonge vrouwen laten zien dat ze mooie dingen kunnen doen met elektrotechniek, die impact hebben op de maatschappij. We moeten onderzoeken hoe we hen als studenten kunnen aantrekken, want we hebben hun talent, perspectief en mentaliteit nodig.”