Laatste Nieuws

911 resultaten

26 juni 2024

TU Delft feliciteert haar oudste promovendus ooit

21 juni 2024

TU Delft presenteert sneller en veiliger pak voor kiter Annelous Lammerts

Voor het eerst staat kitesurfen op het programma van de Olympische Spelen, met de Nederlandse Annelous Lammerts als een van de topdeelnemers. Met de Formula Kite, een hydrofoil onder het kiteboard, kan Lammerts snelheden tot boven de 70 km/u bereiken. Deze snelheid brengt verhoogde risico’s en aerodynamische uitdagingen met zich mee. Daarom ontwikkelde TU Delft, in samenwerking met TeamNL en de textielinnovatie start-up WEEV Textiles een geavanceerd aerodynamisch en snijbestendig pak.

21 juni 2024

David Abbink ontvangt Stevinpremie

David Abbink ontvangt dit jaar de NWO Stevinpremie. De Stevinpremie en de Spinozapremie zijn de hoogste Nederlandse onderscheidingen in de wetenschap. Ze worden jaarlijks uitgereikt aan vier mensen in totaal ‘voor hun uitmuntende, baanbrekende en inspirerende werk’, aldus NWO, die dit nieuws vandaag bekend maakt. Abbink ontvangt 1,5 miljoen euro te besteden aan wetenschappelijk onderzoek en kennisbenutting. Hij ontvangt de Stevinpremie met name voor de maatschappelijke impact van zijn onderzoek.

20 juni 2024

TU Delft studententeam Eco-Runner doet wereldrecordpoging met waterstofauto

20 juni 2024

Gertjan Medema ontvangt Lee Kuan Yew Water prijs

13 juni 2024

AMS Institute viert 10 jaar stedelijke innovatie en impact in Amsterdam

13 juni 2024

Nieuw modulair en circulair paviljoen in en voor Delft

12 juni 2024

Op weg naar schaalbare Majorana-qubits

Onderzoekers van QuTech hebben een manier gevonden om Majorana-deeltjes in een tweedimensionale omgeving te creëeren. Dit werd bereikt met ‘nanodevices’ op basis van de materiaaleigenschappen van zowel supergeleiders als halfgeleiders. De inherente flexibiliteit van dit nieuwe 2D-platform zou nieuwe experimenten met Majorana's mogelijk moeten maken. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in Nature.

07 juni 2024

Waarom TU Delft samenwerkt met defensie-industrie

TU Delft wil transparant zijn over waarom de universiteit samenwerkt met de defensie-industrie.

05 juni 2024

Vijf TU Delft onderzoekers ontvangen Marie Curie-beurs

De Europese Commissie heeft vijf Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA) Staff Exchanges 2023 subsidies toegekend aan talentvolle wetenschappers van de TU Delft. Staff Exchange, voorheen bekend als Research and Innovation Staff Exchange, is een staf uitwisselingsprogramma tussen landen en sectoren om de ontwikkeling van duurzame samenwerkingsprojecten tussen verschillende organisaties, uit zowel de academische als de niet-academische sector, gevestigd in en buiten Europa, te stimuleren.