TU Delft studententeam Eco-Runner doet wereldrecordpoging met waterstofauto

Nieuws - 20 juni 2024 - Webredactie Communication

Het Eco-Runner studententeam van de TU  Delft is deze week bezig met een wereldrecordpoging.  Met hun zelfgebouwde waterstofauto willen ze meer dan 1360 kilometer afleggen langs de route van de Elfstedentocht op slecht 1,45 kilogram waterstof zonder bij te tanken. Als dat lukt, is de Eco-Runner XIV officieel de meest efficiënte auto ter wereld. Het studententeam bouwt ieder jaar een nieuwe waterstofauto, maar dit jaar mocht de auto voor het eerst de openbare weg op.

Op maandag 17 juni begon de waterstofauto van het studententeam Eco-Runner uit Delft aan hun wereldrecordpoging in Friesland. De studenten hopen vijf dagen lang langs de wegen van de Elfstedentocht te rijden om de tank van 1,45 kilogram waterstof leeg te rijden. Het wereldrecord gaat om de langst gereden afstand op de openbare weg op slechts één tank waterstof. De studenten willen het record van Toyota van 1360 kilometer verbreken, maar hopen zelfs de 2065 kilometer te halen.

Het team heeft zich in drie delen verdeeld om drie ‘crews’ te vormen. Zo kan de Eco-Runner continu in beweging blijven. De Eco-Runner rijdt gedurende de poging in een colonne over de openbare weg. Vooraan rijdt een busje met crewleden die de hele route contact houden met de bestuurder en instructies geven. Achter de Eco-Runner rijdt een Toyota Mirai om de colonne te sluiten.

Volg het studententeam live op hun website of op instagram. De TU Delft wenst haar studenten een goede reis, veel succes en veel plezier.