TU Delft presenteert sneller en veiliger pak voor kiter Annelous Lammerts

Nieuws - 21 juni 2024 - Webredactie Communication

Voor het eerst staat kitesurfen op het programma van de Olympische Spelen, met de Nederlandse Annelous Lammerts als een van de topdeelnemers. Met de Formula Kite, een hydrofoil onder het kiteboard, kan Lammerts snelheden tot boven de 70 km/u bereiken. Deze snelheid brengt verhoogde risico’s en aerodynamische uitdagingen met zich mee. Daarom ontwikkelde TU Delft, in samenwerking met TeamNL en de textielinnovatie start-up WEEV Textiles een geavanceerd aerodynamisch en snijbestendig pak. TU Delft richtte zich op het aerodynamisch ontwerp, terwijl WEEV Textiles zich toelegde op de veiligheid van het pak. Dit pak biedt Lammerts niet alleen veiligheid, maar ook een gemiddelde tijdwinst van vier seconden, wat cruciaal is in haar streven naar een Olympische medaille.

Headerfoto: Sander van der Borch / Watersportverbond

Onze Kitefoil sport is een nieuwe en spectaculaire sport die volop in ontwikkeling is. Als topsporters streven wij constant naar het perfecte materiaal. Dit nieuwe pak, ontwikkeld in samenwerking met TU Delft en WEEV Textiles, is een geweldige stap vooruit. Het is op maat gemaakt, biedt extra veiligheid en kan mijn prestaties verbeteren. Voor mij een win-winsituatie, en ik hoop hiermee ook bij te dragen aan de toekomst van de sport.

Annelous Lammerts, TeamAllianz (nationale selectie Watersportverbond)

Aerodynamica en geavanceerde materialen

De hydrofoil onder het kiteboard vermindert de waterweerstand, waardoor het board uit het water wordt gelift en hogere snelheden bereikt. Door deze hogere snelheid is de luchtweerstand veel belangrijker in vergelijking met kitesurfen zonder hydrofoil. Om de luchtweerstand te verlagen ontwierp TU Delft een oplossing met geavanceerde materialen en een aerodynamisch ontwerp. Het team van Wouter Terra, onderzoeker aerodynamica, ontdekte dat aanpassingen aan de stof op de armen en benen, evenals het dragen van een strakke bib, de luchtweerstand significant vermindert en een tijdwinst tussen de vier en zestien seconden op kan leveren.

Snijbestendig materiaal voor extra veiligheid

De hogere snelheden bij de Formula Kite brengen diverse risico's met zich mee, zoals snijwonden bij crashes. WEEV Textiles ontwikkelde daarom een nieuwe combinatie van materialen die snijbestendig is en, dankzij de aerodynamische toevoegingen van TU Delft, zorgt voor extra veiligheid, snelheid en comfort. Deze snijbestendige base layer zet een nieuwe standaard voor de bescherming van kitesurfers en zal in de toekomst beschikbaar zijn voor zowel professionele als amateursporters. Lees hier meer over op Weev Textiles.

V.l.n.r. Annelous Lammerts, Wouter Terra (TU Delft) en Hank Zieverink (WEEV Textiles) testten materialen m.b.v. pop bij de windtunnel van TU Delft

Bij de ontwikkeling van dit kitefoil pak hebben we de aerodynamische kennis die we eerder opdeden bij TeamNL toegepast. Samen met WEEV Textiles, die zich richtte op snijveiligheid en textielontwerp, hebben we in onze windtunnel verschillende snijveilige stoffen getest in combinatie met aerodynamica. We onderzochten o.a. het effect van combinaties hiervan en van het dragen van een losse of strakke bib, het shirt dat de sporters krijgen van de organisatie. Het resultaat is een uniek pak dat sneller en veiliger is.

Wouter Terra, expert aerodynamica bij TU Delft

TU Delft Sports Engineering Instituut en partners
Het TU Delft Sports Engineering Instituut onderzoekt hoe technologie kan worden gebruikt om de prestaties van topsporters te verbeteren. Van materialen en ontwerp tot kleding en uitrusting, de TU Delft onderzoekt hoe technologie kan bijdragen aan betere en efficiëntere prestaties. Het nieuwe pak van Annelous Lammerts is hier een voorbeeld. Voor de ontwikkeling van dit pak werkten TU Delft Sports Engineering Institute en WEEV Textiles nauw samen met TeamNL / NOC*NSF, Sailing Innovation Centre en het Watersportverbond.

Informatie voor pers

Pers is van harte uitgenodigd op dinsdag 25 juni om 11.00 uur voor een persbijeenkomst met Annelous Lammerts, aerodynamica-onderzoeker Wouter Terra en Bart Groenewoud van WEEV Textiles. De bijeenkomst vindt plaats in het windtunnellaboratorium van de Faculteit Lucht- en Ruimtevaart aan de TU Delft. Tijdens dit evenement presenteren we het nieuwe pak en deelt Annelous haar eerste ervaringen. Meld je aan via Fien Bosman, 06-24953733/ f.j.bosman@tudelft.nl. Na aanmelding ontvang je een bevestiging met het adres en overige praktische informatie.